Jak uběhnout a ve zdraví přežít maraton? Ultramaratonec Miloš Škorpil radil čtenářům Reflexu | Reflex.cz
reklama
nahoru

Jak uběhnout a ve zdraví přežít maraton? Ultramaratonec Miloš Škorpil radil čtenářům Reflexu

Reflex.cz2. prosince 2011 • 13:28
Jak uběhnout a ve zdraví přežít maraton? Ultramaratonec Miloš Škorpil radil čtenářům Reflexu
Ultramaratonec Miloš Škorpil v redakci Reflexu
• foto: 
Tomáš Tesař

Ultramaratonec Miloš Škorpil se běhání aktivně věnuje více než čtyřicet let. Na svém kontě má mnoho podivuhodných výkonů, jmenujme například oběhnutí České republiky (3x), za tři dny doběhl z Prahy do Vídně či za necelých 23 hodin zdolal trasu z Prahy na Sněžku. "Od doktora mám napsáno, že pokud se zastavím, bude to moje smrt. Takže až do smrti mám vystaráno," odpověděl čtenářům v dnešním chatu.

reklama

 

Online rozhovor s Milošem Škorpilem

Robert, 6. prosince 2011 • 14:56
Dobrý den, před 3 lety jsem začal běhat, ale nevěděl jsem jak na to. Nastudoval jsem proto knihu běhání ve které jste spoluautor a na základě těchto poznatků se dopracoval k slušným výkonům i ve vyšším věku. Jsou i nějaké další knihy zaměřené zejména na veterány? Objevil jsem v zimě i kouzlo běžek, jak vidíte jejich využití v tréninku a který ze stylů je pro běhání užitečnejší. Jak jste si rozuměli s Patrikem Makau a co říkal na projekt běžecké školy při návštěvě Prahy ?Děkuji a přeju mnoho úspěchů.
Roberte, jsou i jiné knihy, ale jejich přesné názvy ti teď od sstolu v redakci neřeknu, musel bych jít domů do své knihovny, ale na březen chystám Běžeckou kuchařku. Běžky jsou určitě velmi dobrým tréninkovým doplňkem, který navíc méně zatěžuje klouby. S patrikem jsme si moc nepokecali, nějak v tom běhu nebyl čas, takže snad příště, až si to rozdáme na trati:).
Vlasta Tichá, 6. prosince 2011 • 14:52
Dobrý den, začala jsem trénovat na půlmaraton a maraton, zatím na pásu, a i když jsem na začátku, po několika málo trénincích jsem bez větších problémů vydržela celkem dlouho a běhám kolem 10 km za 70 min. Chtěla bych se zeptat, jestli i přesto mám raději zvyšovat kilometry (a dobu) pomaleji (případně střídat chůzi s během), nebo můžu rovnou běhat tak jak vydržím, aniž bych si nějak ublížila. Děkuji za odpověď, Vlasta
Vlasto, nárůst vzdálenosti, kterou běháš, bys neměla navyšovat více než o 10% týdně. V začátku je lepší se soustředit na to, běhat pomaleji a déle, vytvořit si potřebnou základnu své výkonosti, než zrychlovat.
sona, 6. prosince 2011 • 14:49
Dobry den, je dobre zacat behat v zime? Rekreacne. Mam 25 rokov.
Soňo, do - 10 stupňů je to naprosto v pohodě a zdravé. Naopak, proti létu to má tu výhodu, že se člověk tolik nepotí. Jak říká jedna moudrost: není špatné počasí, je jen špatně oblečený člověk.
Jana, 6. prosince 2011 • 14:47
Běhám ráda i v zimě, ale brzo se stmívá. Máte nějaký tip na delší trasy v Praze (cca na hodinu), které jsou bezpečné (osvětlené, chodí tam lidi i kolem sedmé večer) a nejezdila by tam auta? Děkuji.
Jano, to je dost těžká otázka. Ale třeba centrální část Stromovky je otevřená, a pokud tam zrovna nehlídkují policajti, tak tam auta také nejezdí. Můžeš přijít každé úterý v 18:15 na náš trénink. Vybíháme (i dnes) od vchodu na Výstaviště. Ukážeme ti kudy běhat, aby jsi se nebála.
Jitka N., 6. prosince 2011 • 14:45
Dobrý den Miloši, poprosila bych Vás o radu. Během 2 těhotenství, které byly rychle za sebou jsem přibrala na 90kg (mám 180cm). Běhala jsem už po prvním dítěti a teď v tom pokračuji. Uběhnu bez větších problémů i 10km při tepové frekvenci do 140t/m. Chodím běhat cca 3xtýdně, vzdálenosti jsou od 6km do 10km při rychlosti okolo 6km/hod, tep do 140T/min. Začala jsem mít problém s bolestí kolem. Předpokládám, že je to způsobené váhou, která se ještě moc nezměnila, protože stále plně kojím, ale stravuji se celkem zdravě. MOhla bych poprosit o radu, jak postupovat, aby se bolesti eliminovaly, jak často běhat, abych si nepřivodila nějaké zranění, postupně zhubla a na jaře mohla zkusit nějaký závod? Děkuji
Jitko, samozřejmě na tvých problémech může být podepsána váha. Napadá mě však i jistá disbalance, která se může objevit u kojící matky. Zkus se trošku zamyslet nad běžeckým stylem. Jako základ můžeš použít článek na Běžecké škole: Běžecký styl, od hlavy až k patě. případně mi napiš přes stránky a zkusíme se společně nad tím více zamyslet.
Markéta, 6. prosince 2011 • 14:41
Ahoj Miloši, chtěla bych se zeptat jak kombinovat běžecký trénink s tréninkem v posilovně. Chodím dva až třikrát týdně na cca dvě hodiny do posilovny pod dohledem trenéra, zaměřujeme se především na nápravu svalových dysbalancí a posílení zádového svalstva (mám skoliozu páteře). K tomu běhám, ale protože po posilovně potřebuji vždy jeden den regenerovat vychází mi běžecký trénink jen jednou týdně (poslední dva týdny s Reflexem ve Stromovce :)). Chtěla bych uběhnout alespoň 1/2maraton, ale obětovat posilovnu nechci, protože zádům to opravdu prospívá. V Olomouci jsem letos měla můj první 1/2maraton za 2:10. Jak se připravovat? Děkuji Přeji hodně zdraví! Zdraví Markéta
Markéto, posilku s běháním můžeš krásně kombinovat. prostě po posilovně vyběhneš jen lehce, stačí nějakých 30 - 40 minut. Když pak jednou týdně zařadíš delší běžecký trénink (od 12 do 17 kilometrů, nebo 70 - 110 minut), tak budeš na 1/2 maraton připravena dostatečně.
Milan Č, 6. prosince 2011 • 14:39
Jako jeden z mnoha se letos chystám poprvé zaběhnout Maratón. Snažím se běhat jak jen to jde, nacházet rady a inspiraci ve Vašich článcích, ale zůstává ve mně pocit, že vzdálenost 21 km je asi maximum, co jsem schopen uběhnout. Obdivuji všechny, kteří uběhnou 50 a více kilometrů a rád bych jedno posunul hranice svých sil až takovým metám. Dá se obecně řící, že se to dá zvládnout poctivým tréninkem nebo je třeba fyzických předpokladů, které prostě každý nemá? Kdy jste vy sám zjistil, že jste schopen běhat desítky kilometrů, případně celou stovku? Děkuji za odpověď
Milane. Hodně lidí, kteří začínali běhat pře řadou let s Lidovými novinami, mělo podobné otázky a řada z nich dneska běhá jeden ultramaraton za druhým. Tím chci říct, že pokud ti vydrží nadšení pro běhání, tak určitě jednou těch 50 či více kilometrů krásně uběhneš. Jinými slovy, zvláštní talent, kromě vytrvalosti, k tomu netřeba.
radka mlčochová, 6. prosince 2011 • 14:36
Dobrý den, po běhání mám vždy vlčí hlad ? co je špatně ? díky za vaši odpoved.
Radko, špatně není nic, jen ti chybí cukry, neboť nejspíš patříš k těm, které počítají příjem kalorii a zapomínají, že když má tělo zvýšený výdej, musí být i zvýšený příjem. Chytně-li tě po tréninku hlaďák, měj pro něj připravený nějaký regenerační nápoj, jímž doplníš potřebnou energii a i ostatní látky, které tělo potřebuje, aby kvalitně zregenerovalo.
petra šindelářová, 6. prosince 2011 • 14:34
Vím, že vedete hodiny HEATu....Může HEAT nahradit tréninkovou běžeckou jednotku např. místo intervalového tréninku? děkuji za odpověd...
Petro, může, ale záleží to na tom, jak je hodina vedená.
Honza, 6. prosince 2011 • 14:33
Dobrý den, zajímalo by mě, jestli lze rovinky v tréninku plnohodnotně nahradit výběhy kopců a v jakém poměru (tzn. funguje například rovnice 1000 metrů po rovině = 1000 metrů do kopce?) Díky!
Honzo, běh po rovině, lze určitě nahradit během do kopce. Dokonc eje to pozitivní. ten poměr ale není 1000/1000 m, ale spíše 4 minut/5 minutám.
Martin, 6. prosince 2011 • 14:31
Chci uběhnout maraton pod 4 hodiny. Jsem spíš příležitostní běžec s maximy 10km - 57 minut, půlmaraton 1:52. Mám vůbec naději? :)
Martine, je to na hraně, ale šance tu je.
Táda, 6. prosince 2011 • 14:31
Zdravím, Miloši! Měl bych na vás několik otázek: - jaká je přibližně výdrž běžeckých bot, po jak dlouhé době je měnit? - jaký přístroj byste doporučil na měření vzdálenosti, tepu, tempa... mobil s aplikací nebo hodinky? - doporučil byste před maratonem nějak výrazně upravovat stravu? - co byste doporučil, aby si člověk mohl s sebou naběhání brát pití, doplňky, telefon... nějakou ledvinku? Děkuji, ať to běhá!
Tádo. Obecně se uvádí, že běžecké boty vydrží cca 800 - 1000 km. Tento údaj je ale vztažený spíše k botám, které začínají být spíše minulostí. Současný trend je odklon od výrazně technickch bot, to znamená, bot, s řadou ochranných prvků. To sebou přináší dvě pozitiva. Prvním je, že boty vydrží funkčně déle a za druhé, že jsou lehčí, tudíž běžce tolik nevedou k běhu přes patu. Před maratonem rozhodně nedoporučuji stravu měnit. Dost na tom, že je člověk sresován vlastní účastí maratonu a nemá cenu se strasovat ještě tím zda mám sníst to či ono, když bych si nejraději dal to co obvikle. Ale poslední den před maratonem by měl být spíše o těstovinách, tedy cukrech a dosti pít. Doplňky: určitě mobil, ledvinka, pití, gel nebo hroznový cukr a nějaké peníze.
Pavel Beneš , 6. prosince 2011 • 14:25
Co s tebou při běhu dělá kefír k snídani?
Pavle, To co s tebou.
Dušan Marný, 6. prosince 2011 • 14:24
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda středně pokročilým běžcům doporučujete spíše styl Housenka, nebo Jezevec.
jednoznačně Hurvajs :)
Femil, 6. prosince 2011 • 14:24
Dobrý den, jakým způsobem byste do přípravy na 1/2 maratón zakomponoval indoor rowing? Děkuji za odpověď
Femile, díky za otázku. Protože jsem ho do své přípravy často zařazoval, tak jsem se přesvědčil, že na vesláku lze otrénovat všechny tréninky, jako bych je odběhal. takže klidně i 3 hodinové vyjížďky na hranici 80 - 85% TF max, nebo intervalové tréninky 10x 400 muetrů (95% TF max) 400 metrů volně.
J., 6. prosince 2011 • 14:21
Do tretice a naposled. Behate se sporttesterem nebo jen tak - podle citu?
Já běhám hlavně podle citu. Má to dva důvody: 1. že většinou běhám s jinými, takže to jak s eběží mě, není až tak důležité. 2. Když jsem běhat začínal, žádné sporttestery nebyly a tak jsem se naučil znát své tělo.
J., 6. prosince 2011 • 14:20
Bude to otazka skoro jako od novinare z Blesku, ale ze pry posledni dobou cas od casu nekdo pri maratonu zemre nebo zkolabuje. Je mam teorii, ze to je prave kvuli ruznym serialum ve velkych novinach, kdy se dva mesice pred maratonem zacne psat o behani, potom to lidi prijdou zkusit se svym dvoumesicnim treninkem podle novin a ono to nedopadne dobre. Co Vy na to?
No, řekl bych, že na tvé teorii může něco být. Každopádně úmrtí na maratonech postihuje většinou ty, kteří jdou na start naprosto nepřipraveni a to nejen z hlediska vlastního tréninku, ale i teoretických znalostí. To znamená nevědí nic o tom, že se mají na treti, a jak, občerstvovat, pít, rozeběhnou se po startu jak šílenci. Pravdou však také je, že občas na trati padnou i dobře trénovaní borci, ale to je jako i u jiných sportů, kdy se objeví zprávy, že třeba ten a ten mladý fotbalista při tréninku zkolaboval a už se neprobral. Čím víc lidí bude běhat, tím více se takových zpráv bude objevovat. je to prostě dáno prostou statistikou, nic víc, nic míň.
J., 6. prosince 2011 • 14:16
Doufam, ze nejste vztahovacny a neurazite se, ale mam kamarada, ktery fakt trenuje (aspon tedy z meho pohledu je pres 100 km tydne docela dost) a sam pripousti, ze je potreba delat i jine sporty, protoze pry je na zavodech videt, ze lide, kteri pouze behaji, tak jsou divni. Delate i nejaky jiny sport?
Tvůj kamarád má naprostou pravdu. Rozhodně neuškodí kolo, plavání, veslování, turistika, posilování, což jsou také sporty nebo činnosti, které dělám.
Tomík, 6. prosince 2011 • 14:14
Dobrý den, velice rád bych začal pravidelně běhat, protože mám sedavé zaměstnání a také běh je pro mě radost, i když prozatím jen občasná. Jenže v současné době mě bolí pravé koleno, proto se spíš chci zeptat na vhodnou stravu, díky které bych připravil své kolenní klouby na téměř každodenní zátěž cca 5km běhu. Nemám teď na mysli nějaké tabletky z reklam, ale raději něco přírodního. Předem děkuji za odpověď. P.S. Čím více těch jídel pro lepší klouby napišete, tím lépe, ať mám z čeho vybírat :-)
Tomíku, obecně se ví, že tlačenka, ouško, ovárek nemůže škodit. Méně se ví, že vitamín C podporuje tvorbu kolagenu, takže veškeré ovoce a zelenina, které jej obsahují.
Tomáš Hart, 6. prosince 2011 • 14:13
Při nedávných mlhách a všeobecně špatném ovzduší jsem nepřestal běhat, protože by mi to chybělo. Vybíhal jsem ale později v noci nebo brzy ráno a zvýšil přísun ovoce, zeleniny a více jsem pil. Je ještě něco co by se dalo zlepšit, aby ani při takovém počasí nemusel omezit běhání a zároveň si neškodil? Děkuji.
Tomáši, řekl bych, že jsi na to šel velmi dobře. Kromě toho co jsi dělal má člověk ještě možnost přesunout se do fitka na běžecký pás nebo třeba na veslařský trenažér.
Petr Novák, 6. prosince 2011 • 14:11
Dobrý den, poprvé poběžím maraton a chci se zeptat, co je ideální posnídat a kolik hodin před závodem. Dále se chci zeptat, jak často během závodu používat energetické gely a jak je to s pitným režimem před závodem a během závodu. Děkuji za odpověď
Petře, před maratonem by člověk měl posnídat, tedy pokud startuje maraton ráno, tak nejpozději 2 hodiny před startem. Co? Spíše něco lehčího, třeba rýžovou kaši, pečivo s máslem a medem či marmeládou. Během těch dvou hodin do startu by člověk měl pomalu vypít cca litr tekutin, nejlépe vodu. Pokud jde o energetické gely, záleží na tom, jak dlouho budeš na trati, ale zhruba co hodina to gel. Důležité je však každý gel zapít. když říkám zapít tak alespoň 2 deci vody.
martinS, 6. prosince 2011 • 14:08
Kdy se zastavíš?
Od doktora mám napsáno, že pokud se zastavím, bude to moje smrt. Takže až do smrti mám vystaráno:)
Jiri Komurka, 6. prosince 2011 • 14:07
Dobry den, je mozne zabehnout maraton bez specialniho treninku? Dejme tomu,ze jde o rekreacniho bezce tras do 10 km. Dekuji Jiri Komurka.
Jirko, všechno jde, otázka spíše zní: jak dlouho se z toho pak člověk léčí?
Jana, 6. prosince 2011 • 14:06
Dobry den Milosi,znam Vase clanky z bezecke skoly..ale presto si ted nevim rady..behala jsem tak,ze ted uz 14 dni chodim na rehabilitace..boli me zada..fizioterapeut mi rekl ,ze mam oslabene sikme brisni svaly..ukazal mi i cviky ..ma otazka tedy zni..co ale dal s behem..uz jsem polosilena 14 dni bez behu a moc se to nelepsi(ty zada)..letos jsem bezela 1/2Marathon v Praze a uz jsem i prihlasena na Marathon v kvetnu2012 a tudiz bych opravdu nerada neco uspechala..ale zase to nic nedelani me uz nebavi.. tak se ptam mate s tim nejake zkusenosti..diky moc s pozdravem Jana.
Jano, bohužel mám. Chápu tvou flustraci, ale z vlastní zkušenosti vím, že je lepší pár týdnů vydržet, ale neznamená to, že musíš být po celou dobu bez běhu, jen by ten běh neměl být nijak usilovný, prostě si jen lehce joggovat a až záda zase povolí, tak začít s tréninkem na nějž jsi zvyklá.
Radek, 6. prosince 2011 • 14:04
Dobrý den, minulý rok jsem absolvoval Pražský půlmaraton a s výsledkem jsem byl velmi spokojen. To mě vedlo k přesvědčení, že bych mohl zkusit Pražský maraton. Chtěl bych se tudíž zeptat, jak na něj co nejlépe přes zimu trénovat. Respektive zda je tréninkový plán běžeckého klubu Reflexu pro "sporťáka" dostačující, či je lepší trénovat více. Chápu, že zhruba 3 měsíce před akcí je třeba zařadit speciální tréninkový plán. Jde mi tedy hlavně o tréninky do této doby (zhruba do února). Předem děkuji za odpověď. Přeji příjemný den. Radek
Radku, pokud už máš za sebou maraton, tak bych ti doporučil běhat třeba podle plánů na Běžecké škole, v seriálu Běžecký rok, kde najdeš tréninkové plány, spíše odpovídající tvé úrovni

Reflex.cz


Klíčová slova: rx



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama