1 000 písní v kapse. Před deseti lety přistál první iPod | Reflex.cz
reklama
nahoru

1 000 písní v kapse. Před deseti lety přistál první iPod

Jan Rádl23. října 2011 • 19:37
1 000 písní v kapse. Před deseti lety přistál první iPod
foto: Apple

23. října 2001 spatřil světlo světa první iPod. Ve své době nikterak revoluční hudební přehrávač, kterému se předpovídal rychlý konec. Opak se ukázal být pravdou, z iPodu se stala ikona hudebního průmyslu a zároveň pomohl vzkřísit mrtvého Fénixe z popela. Před deseti lety se začala psát nová historie značky Apple.

reklama

 

Hlavní devizou nových přehrávačů mělo být uložiště, které nepředstavovala paměťová karta, ani zabudovaná paměť flash. Místo pro hudbu zajišťoval pevný disk s obří kapacitou. První model iPod nabízel 5GB volného místa (dnešní má 160 GB).

 

Ovládání přehrávače zajišťovalo originálně pojaté dotykové kolečko, dnes známé jako Click Wheel. Přestože iPod nedisponoval lichotivými rozměry a hmotností, strhl davové šílenství, u značky Apple v té době nevídané.

 

Před deseti lety: Steve Jobs představuje první iPod:

 

iTunes: Srdce iPodu, které změnilo svět hudby

Spolu s iPodem přišly iTunes. Aplikace pro Mac OS a Windows, která představovala virtuální dokovací stanici pro správu hudby. Ta byla zpočátku silně kritizována a to jak ze strany uživatelů Windows, tak i zastánci Maců. Apple iPod nebylo možno použít jako klasický přenosný disk, do kterého by si uživatel hudbu jednoduše překopíroval. Hudba se musela “instalovat” právě přes iTunes.

 

Tuto výtku Apple 2003 ospravedlnil spuštěním služby iTunes Music Store, kde si uživatelé mohli jednoduše nakoupit libovolnou hudbu a nemuseli přitom vstávat ze židle. Bylo jasné, že se Steve Jobs rozhodl iPodem započít revoluci v digitální distribuci hudby a filmu.

 

Hledá se iNěco...

Když Steve Jobs hledal vhodný název pro chystaný přehrávač, věděl pouze, že použije klasickou předponu i-. Co nevěděl bylo, co za příponu dát.

 

Pomohl mu copywriter Vinnie Chieco, kterého inspiroval film 2001: Vesmírná Odysea, kde se hlavní hrdina oboří na počítač slovy “Open the pod bay doors, Hal!” čímž požaduje otevřít dveře nákladového prostoru pro blížící se vesmírné plavidlo EVE Pod. Paralela byla na místě. Stejně jako se nezávisle cestující EVE Pody vracely na mateřskou loď i hudební přehrávač by se měl tu a tam vrátit domů a připojit se k počítači.

 

Prvním reklamním sloganem iPodu bylo “1000 písní v kapse” což mělo zalichotit kapacitě přehrávače, která byla ve své době u konkurenčních produktů nevídaná.

 

Jak šel čas

První iPod vystřídalo dalších pět generací a jedna speciální edice iPod Photo. Postupem času rozšířil Apple rodinu přehrávačů o další sourozence. Původní bílý přehrávač se stal natolik ikonickým, že se Apple v roce 2005 rozhodl k názvu přidat slovo Classic, které používá dodnes.

 

V roce 2004 se ukázal iPod Mini, který stále disponoval pevným diskem, ale byl téměř o polovinu menší. Ze stanoviska používat pouze pevné disky Apple ustoupil až v roce 2005, kdy představil iPod Nano s flash pamětí 1GB a kompaktní iPod Shuffle.

 

Rok 2007 nabídl společně s uvedením iPhone na trh i nový typ iPodu, a sice iPod Touch, který od jablečného telefonu převzal design i dotykový způsob ovládání.

 

Podívejte se na fotogalerii: jak se měnil iPod v průběhu let:


 

Přehrávač, nebo telefon

1. září 2010 oznámil Apple, že celková suma prodaných kusů iPodů činí prozatím 275 milionů. V České Republice se začal první iPod prodávat za velmi nelichotivých 9 200,- Kč. V průběhu času si však našel své stoupence i u nás a vlastnit dnes iPod není už nic výjimečného.

 

Spolu s uvedením iPhone se započala diskuze, jestli si Apple nestřílí do vlastních řad. Telefon má v sobě totiž zabudovaný vlastní iPod, potřeba nákupu přehrávače tak logicky odpadá.

 

Čas však ukázal, že si mnoho lidí koupí jak telefon, tak i přehrávač. Zatímco iPhone používají při práci, iPod si nosí třeba na běhání a do posilovny. Pro účely běhu se Apple spojil se sportovní značkou Nike a společně vytvořili aplikaci Nike+iPod, díky které si uživatel po zakoupení jednoduchého čidla do běžecké boty může do svého iPodu a iPhone ukládat informace o sportovních výkonech.

 

Česká republika patřila donedávna k několika zemím světa, ve kterých nebyl spuštěn obchod iTunes Store, alespoň ne v plné míře. V říjnu jsme se však dočkali a nakupovat hudbu online lze již bez lživého vyplnění národnosti uživatele. I přesto však český Store prozatím postrádá možnost nakupovat filmy a seriály. Fanoušci pouze doufají, že se nebude jednat o další desetiletí naplněné čekáním.

Úspěch iPodu lze hledat ve výborně zvládnuté propagaci, ale i ve faktu, že firma spolupracuje s desítkami značek, které pro iPod vyrábí příslušenství. Ty tvoří tzv. iPod ekosystém, díky kterému má kupující možnost přetvořit svůj přehrávač na skutečně osobní záležitost. Dárek ve formě gravírovaného iPodu nacpaného oblíbenou hudbou, jak se zdá, asi jen tak neomrzí.





Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama