Google koupil Motorolu. Diváci šílí, tenhle tah v šachové partii jménem "mobilní trh" nečekali | Reflex.cz
reklama
nahoru

Google koupil Motorolu. Diváci šílí, tenhle tah v šachové partii jménem "mobilní trh" nečekali

Miloš Čermák16. srpna 2011 • 01:13
 Google koupil Motorolu. Diváci šílí, tenhle tah v šachové partii jménem "mobilní trh" nečekali
googorola
• foto: 
web

Na akvizici Motoroly společností Google je nejzajímavější to, že o ní nikdo neměl až do oficiálního oznámení ani tušení. Ta zpráva byla doslova bleskem z čistého nebe!

reklama
Na akvizici Motoroly společností Google je nejzajímavější to, že o ní nikdo neměl až do oficiálního oznámení ani tušení. Ta zpráva byla doslova bleskem z čistého nebe! To jen na okraj našich pocitů, že žijeme ve světě, ve kterém se nic neutají a soukromí ani tajemství už neexistují. Google, tedy jedna z firem, které jsou z ataku na "tajnosti člověka" nejvíc obviňovány, nám ukázal, že to není pravda. Tajemství lze i v dnešním světě uchovat. Jen se to musí umět.
Složitější je otázka, co nákup firmy Motorola Mobility (vznikla teprve letos, v druhé firmě Motorola Solutions zůstala výroba vysílaček a čteček čárových kódů) vlastně znamená. Google nebyl na nákupech poprvé, věci s cenovkou přes 12 miliard dolarů však přece jen nenakupuje každý den. Vlastně je to nejdražší věc, kterou si kdy do nákupního košíku vložil. A kdo na tom vydělá?
První vítěz je jasný, a tím jsou akcionáři Motoroly. Google zaplatil za akcie v hotovosti o 63 procent víc, než byla jejich hodnota. A trh na to celkem logicky reagoval tím, že stejně raketově vyrazila vzhůru po začátku obchodování i jejich cena. V době rozbouřených trhů taková zpráva nepochybně potěší.
Spokojený je pochopitelně sám Google, jinak by asi Motorolu nekupoval. Interpretace tohoto pocitu se však různí. Proč to Google vůbec udělal? Časopis Fortune a vzápětí i mnozí další komentátoři se přiklonili k tomu, že důvodem nebyla samotná výroba mobilních telefonů, jako vlastnictví patentů. Motorola, a dnes tedy i Google jich má 17 tisíc (plus dalších více než sedm tisíc podaných přihlášek). To je v oblasti mobilních telefonů o sedm tisíc patentů víc než mají například Nokia nebo Microsoft. Motorola měla (a teď má Google) asi nejširší a "nejzdravější" patentové portfolio. Šéf Motoroly ostatně už dřív naznačoval, že firma může výhledově požadovat peníze od ostatních společností, které vyrábějí telefony s operačním systémem Android (hlavně HTC a Samsung). Motorola tak pro platformu Android představovala poměrně vážnou hrozbu.
Z této perspektivy lze rozumět prohlášením šéfů HTC, Samsungu a dalších firem, které oznámenou akvizici "přivítaly". Google opravdu do značné míry ochránil Android a zajistil ostatním výrobcům, že jde o platformu, která je v budoucnu "neuvrhne" do žádných patentových válek. Na druhé straně jsou právě tyto firmy asi po dnešku těmi nejvíce "poraženými". Spolupracovaly s Googlem na tom, aby se Android co nejvíce rozšířil a prosadil. Po akvizici Motoroly se však - přes ujišťování Googlu, že se na vztazích nic nemění - stávají výrobci "druhé kategorie". Kdyby byly firmy schopny lidských emocí, tak nejspíš budou dnes cítit vztek a zklamání. Dost možná je cítí aspoň jejich šéfové.
A co si má myslet Apple? S firmou řízenou vizionářem Stevem Jobsem, byť na zdravotní dovolené, se Google přetahuje o pozici globálního technologického lídra. Obě společnosti se navzájem poměřují svou celkovou hodnotou, množstvím peněz v hotovosti na účtech i mírou spkojenosti zákazníků či zaměstnanců. Zkrátka ve všech myslitelných parametrech. Liší se tím, že Apple nabízí dokonalý uživatelský komfort, zatímco Google uživatelskou otevřenost a svobodu. Obojí zároveň není možné, proto ten rozdíl. Apple odmítá ze své výsostné pozice ustoupit byť jen o píď. A jestliže teď Google naopak dělá malý úkrok směrem od otevřenosti, může na tom jak ztratit, tak i vydělat. To druhé v případě, že se mu svou novou pozici podaří dobře vybalancovat.
Ale ještě je tu jeden velký hráč, a tím je Microsoft. Toho se googlovská nákupní horečka zdánlivě netýká. Microsoft spojil svůj osud s firmou Nokia, která je dnes často odepisována jako odpadlík z pelotonu. (Jak praví dnes už celkem vousatý vtip. Kde se Microsoft a Nokia potkaly? Na nádraží na peróně, odkud právě odjel vlak.) Objevily se informace (například na webu vlivného blogera Oma Malika), že se Google mohl rozhodnout ke koupi Motoroly mimo jiné právě proto, že dalším vážným zájemcem byl Microsoft. A ten by Motorolu určitě nekoupil proto, aby podpořil platformu Android. Pokud je to pravda, Google neměl na vybranou a musel Microsoft přeplatit, a to hodně a rychle. Což se povedlo. Ale zároveň to může znamenat, že Google zatím opravdu neví, co si vlastně s Motorolou počne.
Microsoft je asi neoficiálním vítězem i tak.  Platforma Windows Phone 7, na kterou přechází Nokia, může posílit a získat na významu. Výrobci jako HTC nebo Samsung na ni nejspíš částečně přejdou, aby "vytrestaly" Google a nebyly závislé jen na Androidu. Výsledkem může být pestřejší a zajímavější trh.
Čímž se dotáváme k povzbudivému závěru. Když odhlédneme od emocí a sentimentu fanoušků značek, pak uživatelé jsou v této akvizici těmi, kdo v žádném případě netratí. Když se velcí borci perou, malý uživatel se spokojeně směje.

 

To jen na okraj našich pocitů, že žijeme ve světě, ve kterém se nic neutají a soukromí ani tajemství už neexistují. Google, tedy jedna z firem, které jsou z ataku na "tajnosti člověka" nejvíc obviňovány, nám ukázal, že to není pravda. Tajemství lze i v dnešním světě uchovat. Jen se to musí umět.

 

Složitější je otázka, co nákup firmy Motorola Mobility (vznikla teprve letos, v druhé firmě Motorola Solutions zůstala výroba vysílaček a čteček čárových kódů) vlastně znamená. Google nebyl na nákupech poprvé, věci s cenovkou přes 12 miliard dolarů však přece jen nenakupuje každý den.

 

Vlastně je to nejdražší věc, kterou si kdy do nákupního košíku vložil. A kdo na tom vydělá?První vítěz je jasný, a tím jsou akcionáři Motoroly. Google zaplatil za akcie v hotovosti o 63 procent víc, než byla jejich hodnota. A trh na to celkem logicky reagoval tím, že stejně raketově vyrazila vzhůru po začátku obchodování i jejich cena. V době rozbouřených trhů taková zpráva nepochybně potěší.

 

Spokojený je pochopitelně sám Google, jinak by asi Motorolu nekupoval. Interpretace tohoto pocitu se však různí. Proč to Google vůbec udělal? Časopis Fortune a vzápětí i mnozí další komentátoři se přiklonili k tomu, že důvodem nebyla samotná výroba mobilních telefonů, jako vlastnictví patentů. Motorola, a dnes tedy i Google jich má 17 tisíc (plus dalších více než sedm tisíc podaných přihlášek).

 

To je v oblasti mobilních telefonů o sedm tisíc patentů víc než mají například Nokia nebo Microsoft. Motorola měla (a teď má Google) asi nejširší a "nejzdravější" patentové portfolio. Šéf Motoroly ostatně už dřív naznačoval, že firma může výhledově požadovat peníze od ostatních společností, které vyrábějí telefony s operačním systémem Android (hlavně HTC a Samsung).

 

Motorola tak pro platformu Android představovala poměrně vážnou hrozbu. Z této perspektivy lze rozumět prohlášením šéfů HTC, Samsungu a dalších firem, které oznámenou akvizici "přivítaly". Google opravdu do značné míry ochránil Android a zajistil ostatním výrobcům, že jde o platformu, která je v budoucnu "neuvrhne" do žádných patentových válek.

 

Na druhé straně jsou právě tyto firmy asi po dnešku těmi nejvíce "poraženými". Spolupracovaly s Googlem na tom, aby se Android co nejvíce rozšířil a prosadil. Po akvizici Motoroly se však - přes ujišťování Googlu, že se na vztazích nic nemění - stávají výrobci "druhé kategorie".

 

Kdyby byly firmy schopny lidských emocí, tak nejspíš budou dnes cítit vztek a zklamání. Dost možná je cítí aspoň jejich šéfové.

 

A co si má myslet Apple? S firmou řízenou vizionářem Stevem Jobsem, byť na zdravotní dovolené, se Google přetahuje o pozici globálního technologického lídra. Obě společnosti se navzájem poměřují svou celkovou hodnotou, množstvím peněz v hotovosti na účtech i mírou spkojenosti zákazníků či zaměstnanců. Zkrátka ve všech myslitelných parametrech.

 

Liší se tím, že Apple nabízí dokonalý uživatelský komfort, zatímco Google uživatelskou otevřenost a svobodu. Obojí zároveň není možné, proto ten rozdíl. Apple odmítá ze své výsostné pozice ustoupit byť jen o píď. A jestliže teď Google naopak dělá malý úkrok směrem od otevřenosti, může na tom jak ztratit, tak i vydělat. To druhé v případě, že se mu svou novou pozici podaří dobře vybalancovat.

 

Ale ještě je tu jeden velký hráč, a tím je Microsoft. Toho se googlovská nákupní horečka zdánlivě netýká. Microsoft spojil svůj osud s firmou Nokia, která je dnes často odepisována jako odpadlík z pelotonu. (Jak praví dnes už celkem vousatý vtip. Kde se Microsoft a Nokia potkaly? Na nádraží na peróně, odkud právě odjel vlak.)

 

Objevily se informace (například na webu vlivného blogera Oma Malika), že se Google mohl rozhodnout ke koupi Motoroly mimo jiné právě proto, že dalším vážným zájemcem byl Microsoft. A ten by Motorolu určitě nekoupil proto, aby podpořil platformu Android. Pokud je to pravda, Google neměl na vybranou a musel Microsoft přeplatit, a to hodně a rychle.

 

Což se povedlo. Ale zároveň to může znamenat, že Google zatím opravdu neví, co si vlastně s Motorolou počne.Microsoft je asi neoficiálním vítězem i tak.  Platforma Windows Phone 7, na kterou přechází Nokia, může posílit a získat na významu. Výrobci jako HTC nebo Samsung na ni nejspíš částečně přejdou, aby "vytrestaly" Google a nebyly závislé jen na Androidu. Výsledkem může být pestřejší a zajímavější trh.

 

Čímž se dotáváme k povzbudivému závěru. Když odhlédneme od emocí a sentimentu fanoušků značek, pak uživatelé jsou v této akvizici těmi, kdo v žádném případě netratí. Když se velcí borci perou, malý uživatel se spokojeně směje.



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama