Život a styl

Tlačítku „To se mi líbí“ na Facebooku zvoní hrana, lajkněte si pár posledních batolat svých „přátel“

28. ledna 201611:00
Tlačítku „To se mi líbí“ na Facebooku zvoní hrana, lajkněte si pár posledních batolat svých „přátel“
foto: Profimedia.cz

Už jen pouhých „pár týdnů“ dělí půldruhou miliardu měsíčních uživatelů Facebooku od radikální proměny jejich virtuálního domova. Tlačítko LIKE, čili TO SE MI LÍBÍ, přijde o své alfapalcové postavení a bude upozaděno širší škálou emocí jako vystřižených z komiksu pro tříleté děti.

Status o tom, že brzo už se vám na Facebooku nebude nic jen tak „líbit“, není nic nového – nyní ale přišel server Bloomberg Business s jeho updatem. Změna tlačítka „To se mi líbí“ (která byla původně anoncována jako příchod kýženého tlačítka „To se mi nelíbí“, aby se z ní vylouplo něco trochu jiného), je podle něj záležitostí pouhých týdnů. K facebookovému modrému palci nahoru přibude červené srdíčko a žlutí smajlíci, z nichž jeden bude dělat „haha“, druhý bude úplně „wow“, ten maličký se slzičkou u oka bude smutný a ten, jehož čelo se vaří jako rudý papiňák, bude „naštvaný“ (pozn.: neautorizované překlady). Měl tady být ještě nadšený smajlík „juchů!“, ale Facebook ho v minulých měsících zařízl, protože nebyl globálně „srozumitelný“.

 

Ještě lepší a rychlejší: Mobilní technologii 5G budou mít jako první na světě Stockholm a Tallinn

Podle Bloombergu dostal k nahrazení tlačítka „lajk“ od Marka Zuckerberga požehnání Chris Cox, který o ně usiloval už pořádnou dobu: teprve s nástupem masivního používání chytrých mobilních telefonů se ale pro jeho vynález otevřelo pole. Je celkem důležité vědět, že veselí žlutí smajlíci (přičemž není vyloučeno, že k nim přibudou i smajlíci jiných barev: emotikony na klávesnicích smartfonů už dnes mají i varianty pro jiné rasy, stačí přidržet původní nabídku a rozbalí se pestrobarevný multismajlíkový svět) nyní na Facebooku nepřibudou jen pro srandu animovaným gifům králíků.

Mark Zuckerberg lajkuje své plovoucí dítě.Mark Zuckerberg lajkuje své plovoucí dítě. | Foto: Profimedia.cz

Facebook je byznys s výnosem dvanácti a půl miliard dolarů a vlastním kapitálem 36 miliard dolarů (údaje k roku 2014) – a stejně jako všechno ostatní (včetně jeho uživatelů) je i tlačítko „to se mi líbí“ jeho zapáleným pracovníčkem.

Pán vašich nových emocí Chris Cox.Pán vašich nových emocí Chris Cox. | Foto: Profimedia.cz

Pokud se vám na Facebooku „líbí“ třeba prodejny růží a designových květináčů, Facebook si to spočítá a bude vědět, že vám má pod feedový koberec nenápadně přikopnout reklamu na prodejnu ještě designovějších kropáčů. Což znamená, že Chris Cox (který mimochodem stojí také za facebookovým propadákem Paper) při překopávání facebookového lajku žongluje s míčky, z nichž cáká vysoce radiaktivní žíravina: „lajk“, na který v současné době kliknou uživatelé Facebooku v průměru ŠESTMILIARDKRÁT denně, má multimiliardovou hodnotu a jeho rozšíření o smutného, veselého a „wow“ smajlíka ji může jen buďto zvýšit, nebo snížit.

 

Facebook Messenger má pro rok 2016 velké plány: Tam, kam jdeme, už nebudete potřebovat telefonní čísla

To bude ostatně asi také důvod za tím, proč se nedočkáme vytouženého tlačítka „To se mi nelíbí“. „Šířilo by to příliš negativity,“ říká ve zmíněném článku Cox. A podle serveru Gizmodo může stát za zaříznutím tlačítka „Juchů“ něco podobného. Ono anglické „Yay“ je totiž slangovým výrazem pro kokain. A prodávejte s něčím takovým dětské dudlíky. Na scéně superpozitivních lajků tak zůstává původní „To se mi líbí“, „Miluju to“ a „Haha“ - a smutný a naštvaný smajlík jsou alespoň roztomilí. Pokud se na to podíváme čistě obchodnickou logikou, je to prostě víc možností, jak dát palec nahoru prodejnímu artiklu – například stylem „Zase tak úplně to nežeru, ale jestli mi to strčíte až pod nos, tak si to holt mermomocí koupím.“ Což je jen jiný výraz pro dnešní ekonomiku.

Tyhle plyšáky mimochodem musím mít.Tyhle plyšáky mimochodem musím mít. | Foto: Profimedia.cz

Dodejme, že trochu těch pozitivních emocí by v tuhle chvíli potřeboval spíš Facebookův konkurent Twitter. Nejde ani tak o to, že – jak píše server Stratechery – Twitter v současné podobě nikdy nedostihne sociokulturní záběr Facebooku, ale o to, že jestli v poslední době slyšíte o Twitteru, je to hlavně o tom, že se tam někdo s někým porafá do krve. Uhlíky z ohně astrofyzikálně-raperské hádky o to, jestli je Země kulatá, nebo placatá, ještě nestačily ani vychladnout...

„Země je placatá.“ Také jste trendy a myslíte si, že kulatá Zeměkoule je pěkná blbost?

… a čelní stránky internetových médií už plní bitka mezi samozvaným „nejlepším umělcem na světě“ Kanyem Westem a od hlavy až k patě potetovaným muzikantem Wizem Khalifou. Přitom jde jen o to, že West změnil název svého chystaného alba Swish na Waves, Khalifa dal světu vědět, že „Vlny Westovi nepatří“, West se mu navezl do bývalky, která je současně i jeho bývalka, a opulentní přehlídka twitterové nenávisti s padesáttisíckrát sdílenými retwetty byla na světě. No tak, Twittere. Potřebuješ od Facebooku trochu té „lásky“. A „haha“. A možná i trochu „juchů“.

Klíčová slova:

Diskuse ke článku


 
reklama
Nejčtenější články
DesktopMobile