auto, bouračka

auto, bouračka Zdroj: Profimedia.cz

Tak co s tím pivem před jízdou? 0,3 promile už není problém

Nakonec na to došlo. Sněmovna zrušila tříbodový trest za alkohol do 0,3 promile. Pokud vám naměří víc, hrozí vám ale i dál sedmibodový trest. Proč? Protože podle odborníků jedna „desítka“ nijak prokazatelně řidičovo chování neovlivňuje. Trestat pokutami se však řízení vozidla pod vlivem alkoholu nebo drogy bude moci i nadále postihovat pokutou od 2500 do 20 tisíc korun.

 

Nechme stranou jistou nelogičnost. Proč nenechat trestné body a ponechat za to samé pokuty? Buď je to pivo vážná věc, nebo není. Selský rozum říká i městskému člověku, že zákon ve skutečnosti nepraví, že smíte před jízdou pít, ale co se dá prokazatelně naměřit. Také realisticky zohledňuje, že rozčilení nebo nevyspání mají stejný účinek, ne-li horší, tak proč z toho dělat vědu. Oponenti řeknou, že už tak se Češi chovají na silnicích jako osazenstvo vepřína a každá úleva znamená jen další riziko.

 

 

Tohle nikdo nerozhodne. Pokud jde o mě jako řidiče, nechci být pochopitelně trestán za jedno pivo, když jsem nic neprovedl, zatímco musím denně sledovat agresivní stvůry, které – zcela střízlivé – dělají ze silnic arénu smrti. Jako rodič, jehož děti chodí po ulicích, samozřejmě vyžaduji absolutní střízlivost. Nemusí hned každý idiot vjet na chodník a zabít mi syna nebo dceru.

 

Statistiky jsou různé, podle některých, nejspíš odrážejících realitu, se alkohol podílí na 5 procentech nehod a má na svědomí 10 procent mrtvých. Bylo by potřeba vyčíslit, ke kterým nehodám by stejně došlo, i kdyby řidič alkohol požil, nebo nepožil. Pokud někdo jen boural a pak „mu naměřili“, ještě to neznamená, že alkohol byl příčinou. Pokud jde o smrt, můžeme odhadovat, že mnoho mrtvých má na svědomí horečka sobotní noci, kdy osmnáctiletý opilý zabije v autě cestou z tancovačky pět lidí. Tedy jde o událost, které žádný zákon nezabrání. Počet mrtvých tu sníží jen to, když otec řekne dceři, že jestli po tancovačce sedne s někým opilým do auta, tak ji bez ohledu na lidská práva seřeže a ať mu radši i v noci zavolá, že ji odveze. 90 procent nehod ale páchají střízliví.

 

Policie je posedlá tím, co se dá měřit. Rychlost, alkohol, drogy. A taky parkování tam, kde není čára příslušné barvy. Styl jízdy nechává policie stranou, protože to by museli stát celý den na místě a dívat se a myslet a dokumentovat a dokazovat. To by bylo moc práce.

 

 

Abychom nebyli nespravedliví, aut neuvěřitelně přibylo a počet tragických nehod přitom spíše klesá. Bez policie by to bylo horší. Dokud ale bude policie víc měřit než myslet, dokud se bude „zaměřovat“ na vybavení lékárničky, moc nepostoupíme. Upřímně řečeno, znáte ze svého okolí aspoň jeden případ, že použití autolékárničky někomu na silnici zachránilo život? Autolékárnička je podobně mytický fenomén jako „použití termovize“ ve vrtulníku. Pamatujete se na to, že by termovize ve vrtulníku někdy někoho nezvěstného našla? Problémem nehod je řidič, co je ta osoba zač a jak se chová, ne to, co konzumuje.