Vlak

Vlak Zdroj: ŠJů, CC BY-SA

Haló, je tam Fejk!? České dráhy mají ombudsmana

Česká republika je plná bizarních úřadů a ještě bizarnějších úředníků. Všechen celosvětový prostor na Internetu by nestačil k výčtu byť jen deseti procent z nich, takže se do té sysifovské práce nemá ani smysl pouštět. Proto mě vždy zahřeje u srdce (stalo se mi to naposledy asi před 23ti lety), vzlétne-li nad naší přebyrokratizovanou krajinu pozitivní vlaštovka v podobě vzniku nového a překvapivě zcela smysluplného úřadu či úředníka.

 

V době, kdy si zaletěl (vlak tam zatím nejezdí) šéf Českých drah Žaluda na golf do Saúdské Arábie – asi na zaslouženou oslavu faktu, že výnosy ze státních dotací do Českých drah za loňský rok překvapivě přesáhly výnosy z jízdného a ejhle vznikl tak zisk – bylo oznámeno ustavení ombudsmana pro cestující Českými drahami. Stal se jím někdejší šéf pražské zoologické zahrady a následně i českého kulturního centra v New Yorku Petr Fejk. Sice není známo, že by vlakem někdy jel, ovšem předchází jej pověst člověka, který dokáže ze státních dotací žít snad i po případné celosvětové jaderné katastrofě, což mě naplňuje nadějí – toť správný člověk pro vyřizování stížností nebohých cestujících, kteří si koupili jízdenku v plané naději, že jim železnice umožní dostat se z bodu A do bodu B v čase uvedeném v jízdním řádu, a to nezmrzlé případně neuvařené!

 

 

V samotné redakci tato zpráva vyvolala bujaré veselí zvláště u kolegů a kolegyň, kteří se do práce snaží dorazit vlakem z příměstských oblastí Prahy a pravidelně kvůli tomu dostávají pokuty za pozdní příchody na porady. (Jistá redaktorka kulturní rubriky jezdí do práce až z Ústí nad Labem a tu jsme v redakci viděli naposledy loni v listopadu ). O kolegyni, která se vydala na cestu vagonem první třídy a vadilo jí obtěžování ze strany nevoňavých a opilých ajznboňáků, kteří měli na cestu luxusem režijní nárok, ani nemluvě… Ať tak, či onak, výmluvy a nejapnosti kolegů, svědčící o jejich nezvratném náběhu k snobské nadřazenosti, jsem většinou považoval za báchorky a zkazky. Posuďte sami: Prý že jejich vlak nebyl vypraven, případně že místo dvou nebo tří vagónů dokodrcal na nádraží pouze jeden a oni se tak do něj nevešli (copak by to lidem udělali, když udeří holomráz nebo průtrž mračen?). Vyprávějte někomu na prahu jednadvacátého století, že by mohl existovat takový šlendrián?

 

 

Omluvte mně, chtěl jsem ještě napsat několik odstavců na obranu Českých drah před kverulanty všeho druhu, včetně kolegů z redakce, ale právě mi psal esemesku kamarád z Opavy, který měl pražské Hlavní nádraží dorazit pendolinem v 16.40, ale kvůli výluce vlaků v Háji ve Slezsku dorazí o hodinu a půl později. Zoufale, téměř agresivně prosí, ať u Fejka vyžádám kompenzaci v podobě pořádné opice, protože má žízeň jako velbloud a těšil se, že spolu budeme už v pět pít orosenou čepovanou plzeň… Na webových stránkách Českých drah hledám telefonní číslo na Fejka. Nic. Volám na bezplatnou linku Českých drah. Kohože? Ombuds koho? Mana? Nevíme, nemá linku ani kancelář ani mail…

 

Můžete mi to někdo vysvětlit, co je to za binec?!?!