Městská hesla | Reflex.cz
reklama
nahoru

Městská hesla

JOSEF VOMÁČKA24. února 2010 • 14:52
Městská hesla
Praha - bez hesla
• foto: 
Michal Šula

Asi jste si toho už všimli, ale většina velkoměst na této planetě si občas (anebo stále) volí, vyjma svého erbu či loga, také heslo. Takové heslo má pomoci spoluvytvářet image místa, potvrdit jeho cíle či směřování, vyhmátnout jeho kvality či lehce cosi zamlžit.

reklama

Heslo také pomáhá občanům ve zdravém sebevědomí a někdy i nastoluje fakta či pojmy, které jsou ostatně realitě vzdáleny. Ale v každém případě takové heslo vždy o svém tvůrci vypovídá – někdy vtipně, někdy adekvátně, někdy trapně a tam, co je nemají, vlastně také.

Vybral jsem několik typických příkladů. Milostná hesla musí něco podpořit, mohou být krátká, často se daří je graficky hezky ztvárnit. Všichni známe heslo New Yorku – je jednoduché, pádné, mnohoznačné – I love N.Y. Ale takové Rio de Janeiro má svižné pojmenování – Skvělé město ( Cidade Maravilhosa). Některá města bohorovně ohlašují pro okolí možná fakta až nepřijatelná – tak například Santiago de Chile rázně tvrdí – Santiago is Chile. A máme to. Některá města potvrzují své postavení, někdy lehce vysněné – Bělehrad například tvrdí – Město budoucnosti jižní Evropy. No sakra, to Kodaň pouze konstatuje – První hlavní město Severní Evropy. Nu což! Johannesburg jde dál – ten zase oznamuje : Nejpohostinnější africké město světové úrovně. Trošku popletená Budapešť si zvolila filosofické – Je toho více k životu. Ostrava, která si také nemůže moc vyskakovat, ovšem šla na věc od lesa a její heslo je stručné, dynamické – a sympatické. Zde je: Ostrava !!!! . No, to je celé, a je to současně i logo. Mexico City nám položí hádanku – Capital en Movimento může znamenat jak Město hnutí, což by se vázalo na levicovou minulost rozsáhlého období takřka celého dvacátého století, ale také to může být třeba Město v pohybu, což bezesporu je pravdou. Sydney má hesla dvě – jedno potvrzuje to, co si může ostatně dát každý – Není na světě místa jako je Sydney, možná lepší je Sydney –The Harbour City. A tady můžete rozvíjet fantazii – harbour totiž má více než dvacet významů , a tak od běžného překladu Sydney je přístavní město můžeme dojít také k pojmům útočiště, přístřeší, útulek, místo,kde lze zakotvit …. A to ostatně všechno Sydney je.

Na závěr jsem si dal hesla až politická, dynamická, ohlašující, někdy i schválně dočasná. Tak Mnichov má letos- Mnichov proti chudobě. Ano, je to heslo, které mnohé napoví a vždy vyvolá kladné pocity. Berlín občas vytáhne frázi, která mu pomáhala v zlých dobách obklíčení – Berlin Bleibt Berlin. Úžasné heslo má letos Vídeń – Vídeň chce vědět. To je fajn ! No a nakonec jsem si nechal heslo z Kapského Města – Toto město pracuje pro Vás. To se mi líbí snad nejvíce.

Asi tušíte, kam tento snad trochu veselý a přitom závažný materiál směřuje. Zamyslete se – jaké heslo má Praha? Ano, žádné. K tomu není co dodávat.

JOSEF VOMÁČKA


Klíčová slova:



reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama