Zdroj: TopForex

Dovolená v létě? Pro profesionální cyklisty ani náhodou!

Kolo je kolo a kolem zůstane. Kdo dnes ve volném čase neběhá, rozhodně má zkušenosti s cyklistikou. Víme ale, jak žije profesionální cyklista? Jaký je jeho denní rytmus a jaký je cyklistův rok?

Zkusili jsme se projet se závodníky TopForex Lapierre Pro Cycling Team, a byla to tedy jízda!

Blíží se termín závodu a na dálkovou trasu se vydává celkem robustní konvoj: dvě závodní auta se speciální zahrádkou na kola, kamion, obytný camper, technické auto na servis kol (tzv. master), mikrobus pro 12 osob. K tomu se část členů týmu vydává vlastními vozy, někteří jedou vlakem a po vlastní ose vyrážejí příbuzní a přátelé. Ti jsou samozřejmě jako věrní fanoušci vítáni. Při závodech se však k týmu připojit nesmí. Na druhou stranu v jeho řadách kromě šéfů najdeme i manažera týmu, maséra, technika nebo manažera logistiky.

TopForex

Ambice a vyhlídky

Mladá stáj, která má dlouhodobě ambici získat mezinárodní regitraci UCI, patří například podle hodnocení slovenského deníku Sport mezi nejlépe vybavené týmy v zemi. „V současnosti máme 12 cyklistů a hledáme další talenty napříč střední Evropou. Naším cílem je vychovávat jezdce pro nejvyšší světovou cyklistiku,“říká René Andrle, sportovní ředitel týmu a kdysi sám úspěšný cyklistický závodník.

Bez peněz to nejede

To by ale nešlo bez silného finančního zázemí. Zásadním marketingovým úspěchem týmu bylo získání hlavního partnera, značky TopForex, velké mezinárodní investiční skupiny, která mimo jiné působí i v Česku. Podle vyjádření společnosti bylo hlavní motivací podpořit sport, který je zde mimořádně populární v aktivní části populace, na kterou TopForex cílí.

TopForex

Zviditelnění samotného týmu už ale závisí především na jeho kvalitách. Jaké odříkání talentované jezdce v TopForex Lapierre čeká? Předně 50 až 100 závodních dní ročně. Čas mezi nimi vyplňuje cestování mezi závody.

Den a rok závodníka

V den D se vstává brzy ráno, minimálně tři hodiny před startem. Po snídani z ovesné vločky mají nárok ještě hodinu až dvě před startem na špagety – suché nebo jen s olejem. Ale ani po vydřeném dni nedojde na hodování, cyklisté obvykle večeří zlehka, jen saláty či bílé maso s rýží nebo těstovinami.

Zimní příprava trvá od listopadu do února, pak už se hned začíná závodit, a tak na delší dovolenou v létě mohou cyklisté zapomenout. Sezóna finišuje v září, výjimečně v říjnu, poté mají jezdci konečně zasloužený měsíc volna.

TopForex

Trénink a soustředění

Jak vypadají cyklistické závody, známe z televize, ale trénink profesionálů je mnohem pestřejší. Patří sem čas strávený v posilovně, plavání, běžky, výběhy do kopce i ježdění na dráze. Během dvanáctidenního soustředění týmu TopForex Lapierre, které se letos konalo ve Španělsku, začínal trénink typicky v deset hodin dopoledne. Během dne pak tým najezdil až neuvěřitelných 180 km během šesti hodin. To často znamenalo nastoupat třeba 4000 výškových metrů za den, pokud se zrovna na rovině netrénovalo střídání při časovce či rozjezd finálního sprintu. Suma sumárum během celkových 46 tréninkových hodin stihli sportovci ujet 1300 km a zdolat výšku 18 000 metrů nad mořem. 

Člověk by řekl, že po takovém cyklistickém zápřahu v sezóně už závodník nechce kolo ani vidět. Ale byli byste překvapeni. O rodinných a volnočasových aktivitách závodních cyklistů stáje TopForex Lapierre jsme si do detailu povídali s jednotlivými závodníky, a dověděli se zajímavé věci. Rádi vám je zprostředkujeme v příštím vydání reportáže o lidech z TopForex Lapierre.