Z filmu Jára Cimrman, leží, spící

Z filmu Jára Cimrman, leží, spící Zdroj: Profimedia.cz

Američtí vědci potvrdili starou metodu učení Járy Cimrmana

Bolest a strach z bolesti zlepšují lidem schopnost zapamatovat si informaci. Zhruba takový je závěr studie, kterou zveřejnili vědci z newyorské univerzity. Studii otiskl časopis Nature.

Jak každý ví, Jára Cimrman ve své pedagogické šterce uplatňoval zásadu úlekových fixací učiva. Ta spočívala v tom, že Cimrman své žáky nečekaně vylekal v okamžiku, kdy usoudil, že by si probíranou látku měli zapamatovat. Lekal je buď prostým prásknutím biče, nebo tím, že si náhle sundal paruku (to byl takzvaný úlek oslněním). Skrze prožitý šok se učivo zafixovalo v paměti dítěte.

Američtí vědci ve svém experimentu samozřejmě pracovali s mnohem modernějšími prostředky. Lidem v pokusné skupině dávali elektrické šoky. Následně zjistili závislost prožité bolesti a strachu z ní s tím, zda si informaci samotnou byli schopni zapamatovat. Výsledek byl jednoznačný – prožité trauma zlepšovalo paměť ve všech případech.

Teď je tedy naprosto jasné, jak zlepšit schopnost našich dětí učit se.