nahoru

Američtí vědci potvrdili starou metodu učení Járy Cimrmana

Miroslav Cvrček22. ledna 2015 • 17:00
Z filmu Jára Cimrman, leží, spící
Z filmu Jára Cimrman, leží, spící
• foto: 
Profimedia.cz

Bolest a strach z bolesti zlepšují lidem schopnost zapamatovat si informaci. Zhruba takový je závěr studie, kterou zveřejnili vědci z newyorské univerzity. Studii otiskl časopis Nature.

Jak každý ví, Jára Cimrman ve své pedagogické šterce uplatňoval zásadu úlekových fixací učiva. Ta spočívala v tom, že Cimrman své žáky nečekaně vylekal v okamžiku, kdy usoudil, že by si probíranou látku měli zapamatovat. Lekal je buď prostým prásknutím biče, nebo tím, že si náhle sundal paruku (to byl takzvaný úlek oslněním). Skrze prožitý šok se učivo zafixovalo v paměti dítěte.

Američtí vědci ve svém experimentu samozřejmě pracovali s mnohem modernějšími prostředky. Lidem v pokusné skupině dávali elektrické šoky. Následně zjistili závislost prožité bolesti a strachu z ní s tím, zda si informaci samotnou byli schopni zapamatovat. Výsledek byl jednoznačný – prožité trauma zlepšovalo paměť ve všech případech.

Teď je tedy naprosto jasné, jak zlepšit schopnost našich dětí učit se.



Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,990
22,350
28,990
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře