Facebook si pohrává s naší psychikou: Administrátoři záměrně upravují příspěvky | Reflex.cz
reklama
nahoru

Facebook si pohrává s naší psychikou: Administrátoři záměrně upravují příspěvky

Tereza Stonišová2. července 2014 • 18:00
Facebook si pohrává s naší psychikou: Administrátoři záměrně upravují příspěvky
Facebook
• foto: 
Archív

V takzvaném newsfeedu se nám na této nejmasivnější sociální síti zobrazují vybrané příspěvky, které napsali naši přátelé. Facebook nám je nezobrazuje úplně všechny, jsou řazeny nejen podle času, kdy je náš dotyčný „přítel“ přidal, ale také podle naší teoretické preference, kterou facebook vyhodnotí. A právě kvůli tomuto kanálu novinek čelí nyní facebook vážnému podezření ze zneužití osobních dat.

reklama

Podle zprávy, kterou vydala před několika dny britská BBC, totiž facebook zhruba sedmi set tisícům uživatelů upravil tento newsfeed tak, aby v něm uživatelé mohli číst buď pozitivní, nebo naopak negativní emoce. V praxi to tedy vypadalo tak, že pokud jste se stali facebookovým pokusným králíkem, mohlo se vám stát, že jste některé dny narazili pouze na emoce negativní, které se odrážely ve statusech či nabízených příspěvcích vašich přátel či „lajknutých“ společností. Výsledkem testu vybraných uživatelů mělo být zjištění, zdali negativní či pozitivní emoce vašich virtuálních přátel ovlivní vaše vlastní příspěvky a emoce, a popřípadě jak.

Podle webu BBC je možné, že se tímto jednáním dopustila tato sociální síť nezákonného nakládání s osobními údaji – o tomto pokusu totiž neměli uživatelé facebooku, kteří se stali „oběťmi“ tohoto nakládání, ani ponětí. Facebook se nicméně nařčení brání a podotýká, že se vše odehrálo v mezích zákona a že s údaji uživatelů bylo v rámci tohoto pokusu nakládáno podle platných zákonných norem.

Na testu participovala i akademická obec – konkrétně tři univerzity; v San Franciscu, Kalifornii a Cornellova univerzita ve státě New York. Test proběhl údajně během roku 2012, až nyní ale vyšly na světlo jeho (možná) nezákonné okolnosti.



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama