10 nejvlivnějších lidí české módy | Reflex.cz
reklama
nahoru

10 nejvlivnějších lidí české módy

Barbora Šťastná (Elle)26. prosince 2013 • 06:00
10 nejvlivnějších lidí české módy
foto: Jan Tůma / Blesk

Nejvlivnější osobností ve světě české módy už několik let není anonymní majitel vietnamských stánků s levnými napodobeninami značkových triček. To však neznamená, že Češi definitivně našli svůj styl. Spíše ho teprve začali hledat. Kdo rozhoduje o tom, co dnes máte na sobě? Kdo vybírá šaty, které obdivujete ve výloze? Kdo obléká ikony, jimž se chcete podobat? Zde je žebříček deseti osobností, které podle Reflexu nejvíce ovlivňují, jaká je česká móda právě teď.

reklama

10. Hana Zárubová

Návrhářka, jež teprve nedávno opustila škatulku „mladá začínající“ a z vycházející hvězdy se rychle proměnila v etablovanou stálici tuzemského módního trhu. Bezpečně ovládá oba pilíře, na nichž stojí úspěch módního návrháře. Na jedné straně je respektovaná mezi módními insidery: dvakrát (za roky 2010 a 2012) získala cenu Czech Grand Design pro Módního designéra roku. Její módní přehlídky s divadelními efekty vždy sklízejí bouřlivý potlesk. Na druhé straně jsou její modely dobře nositelné ve všedním životě; její nadčasový geometrický minimalismus a barevná střídmost se dokonale potkávají se vkusem českých zákaznic, takže její kolekce se zároveň dobře prodávají. Oslovuje ženy v široké škále věkových i příjmových kategorií. To, co jim nabízí, je nenápadná sofistikovanost; v jejích modelech se mohou jemně vydělit z uniformního davu, aniž by příliš okázale vyčnívaly. K úspěchu jí bezpochyby pomohla i desetiletá zkušenost práce návrhářky pro značku Pietro Filipi, kde se zdokonalila po řemeslné stránce a zároveň se naučila pracovat s většinovým vkusem. Kromě své vlastní autorské značky navrhuje také limitované kolekce pod značkou no. s grafickým designérem Štěpánem Malovcem.

9. Liběna Rochová

Ikona českého módního designu pojímá módu spíše jako umění. Nesnaží se o velké, komerčně úspěšné kolekce; místo toho vytváří modely na zakázku pro úzkou skupinu svých klientek (patřila k nim například Lucie Bílá, pro kterou šila večerní toalety) a exkluzívní modelové kolekce, jež se objevují na přehlídkách i na výstavách v galeriích.

Její největší vliv na českou módní scénu však spočívá v tom, že jako vedoucí prestižního Ateliéru designu oděvu a obuvi na UMPRUM vychovává novou generaci českých návrhářů. Pro ně otevřela v domě na pražském Malostranském nábřeží Studio LR, kde jim dává prostor pro expozice, prezentaci své práce a různá setkání.

Pro své studenty dělá ovšem ještě víc než to, že rozvíjí jejich talent. Pomáhá jim i se vstupem do praktického života módního návrháře. V minulosti se jí podařilo zprostředkovat například spolupráci se značkou Pietro Filipi (některé studentské modely se dostaly do výroby), iniciovala projekt Simply for Simple, v jehož rámci studenti mohou prezentovat své modely běžným zákazníkům butiku Simple Concept Store v Pařížské třídě.

8. Filip Vaněk

Vliv stylistů je patrný všude: na společenských ­akcích, v televizi, na fotkách v časopisech ... Svěřují se jim slavní, kteří si při výběru toalet tak úplně nevěří, i bohatí, již nemají čas sami obrážet obchody. A outfity, které vidíme na televizní obrazovce či na stránkách bulváru, jsou tedy především jejich práce. Filip Vaněk je jako stylista tak vlivný proto, že jeho aktivity zasahují do všech médií. Jeho odrazovým můstkem se stal pořad České televize Vypadáš skvěle. Později se však zviditelnil především v souvislosti s řadou celebrit, jež obléká. Jeho nejznámějším klientem je Leoš Mareš, kterého svlékl z kožichů a vytvořil jeho současnou image. Nyní spolupracuje také s modelkou Pavlínou Němcovou, moderátorkou Dianou Kobzanovou či zpěvačkou Monikou Absolonovou, jež prý „na jeho příkaz zhubla až na velikost 34“, jak uvedl internetový magazín televize Prima. O jeho vlivu svědčí i to, že řada klientů mu posílá své outfitky ke schválení ve formě MMS zpráv. Oblékal i velké televizní show a bývá k vidění v Prásku na Nově, což ho ze stylisty celebrit posunulo mezi celebrity bez přívlastků.

7. Andrea Běhounková

Šéfredaktorka české edice ELLE, nejprodávanějšího módního časopisu u nás i ve světě, je, dá-li se to tak říci, ředitelkou módní továrny na sny. Ovlivňuje to, po čem budou její čtenářky v nadcházející sezóně toužit, s čím to budou chtít zkombinovat, komu se budou chtít podobat. Andrea Běhounková prostřednictvím ELLE nedává svým čtenářkám detailní návody co nosit či nenosit, spíše poskytuje inspiraci, prostor ke snění a vytváří jakýsi ideální módní svět, v němž neexistují gelová ramínka podprsenek, špeky přetékající přes opasek nepadnoucích džínů a sandály v ponožkách. České módě tak nastavuje laťku vždycky o něco výš, než kam může dosáhnout realita nejen v ulicích, ale i v televizních estrádách či na fotkách celebrit v bulváru.

6. Saša Jány

Šéf česko-slovenské pobočky světové modelingové agentury Elite Model Management. Jeho agentura stála na začátku mezinárodní kariéry většiny úspěšných českých modelek za uplynulých čtrnáct let a zároveň ovlivňuje to, jaké dívky se na nás budou dívat z obálek módních časopisů. „Kromě základních parametrů, jako je výška, míry a fotogeničnost, je to dnes celé o osobnosti. Tento průmysl vyžaduje silný projev. Úspěšné jsou ty, jež dokážou zaujmout v průběhu minutového castingu,“ řekl v rozhovoru pro deník Sme. „V soutěžích miss se děvčata snaží stylizovat do nějakého prototypu. V modelingu je ideální, aby byl každý sám za sebe.“

Jeho nejviditelnější aktivitou je soutěž Elite Model Look, která je pro dívky s ambicí stát se modelkou tou nejpřímější cestou, jak vstoupit do světa modelingu. Do letošního kola soutěže se přihlásilo více než osm tisíc dívek.

5. Lenka Vejvalková

Byla první, kdo do Česka přivedl butiky velkých italských módních domů, a její společnost Prospekta Moda (jejímž spoluvlastníkem byl Ivo Rittig) postupně ovládla velkou část Pařížské třídy. A i když nyní svůj podíl prodala obchodní skupině Luxury Brand Management, stále zůstává tou, jež vybírá zboží od jednotlivých značek.

Pořadí, v němž jednotlivé značky pod taktovkou Vejvalkové přicházely do Prahy, docela dobře odráží, jakým vývojem procházel vkus bohatých Čechů za posledních patnáct let. Jako první přišla značka Versace – a její pěticiferné cenovky v obchodě tehdy vyvolávaly úžas i pohoršení. Její typický, snadno rozpoznatelný design s logem Medúsy se zároveň stal trofejí těch, kteří tehdy rychle zbohatli a své peníze chtěli dát na odiv v oblečení.

Až mnohem později – v roce 2009 – otevřela v Česku svůj butik značka Bottega Veneta, pro niž je typický pravý opak: vysoce luxusní oblečení, kabelky a boty bez jakéhokoli viditelného loga. Ti, kteří po něm sáhnou, už chtějí něco jiného než chlubit se značkovou věcí. Požadují kvalitu a styl v sofistikovanější podobě.

4. Františka Čížková

Nejobávanější módní kritička v Česku je skutečným postrachem celebrit, do jejichž outfitů se trefuje prostřednictvím své rubriky Módní policie v Blesku. A české celebrity jí svým módním vkusem velmi ochotně a často nahrávají na smeč. Naposledy se s „obavami z Františky“ svěřila Monika Babišová, partnerka šéfa hnutí ANO, jíž zkritizovala její volební úbor. Zásluhu na obrovském vlivu Františky Čížkové má samozřejmě velká čtenost Blesku, ale nejen to: stejně tak její prostořekost, s níž dokáže sepsout doslova kohokoli a kterou si čtenáři Blesku samozřejmě s gustem vychutnávají.

Někdy dovede být ve svých kritikách zlomyslně vtipná, jindy je její humor spíš kouzlem nechtěného, když píše o „černé kreaci s charakterem overalu“, „psaníčku s prvky metalu“ nebo o tom, že „kalhoty ve stylu kamaší noblesu ředí“. Z jejích textů občas prokoukne duch prvorepublikové červené knihovny, když o Monice Babišové napíše, že „náleží k půvabným ženám, jimž erotičnost přiděluje Stvořitel“, nebo o Taťáně Kuchařové, že „byla inspirací pro všechny dívky, jež chtějí žít na úrovni, být elegantními dámami pomáhajícími potřebným“. K její image přispívá i její lehce excentrický zevnějšek a extrémní štíhlost.

3. Jana Zielinski

Jako ředitelka Designbloku, jehož součástí je i Designblok Premier Fashion Week, už patnáctým rokem hraje nesmírně cennou roli: smazává hranice mezi „exkluzívním“ světem módy a designu a „normálním“ životem. Částečně tak odstraňuje dosud velmi rozšířený pocit, že designová móda stojí stranou běžného života a snad ani ke každodennímu nošení není určena. Designblok za ta léta dostal takřka masové rozměry: loni ho navštívilo přes 40 tisíc lidí. Tradičně se díky němu představují i mladí a začínající návrháři stejně jako alternativní osobnosti ze zahraničí, a nabízí se tak srovnání s etablovanými hvězdami české scény. Letos poprvé se Designblok Premiere Fashion Week konal také na jaře: „Jde o příležitost, jak uzákonit principy, které jsou v módě běžné ve světě. To znamená, aby se na jaře ukazovaly kolekce na sezónu podzim/zima a na podzim kolekce na jaro/léto. My jsme se z tohoto důvodu rozhodli kromě tradičního podzimního Designblok Premier Fashion Weeku uspořádat ještě jeho jarní obdobu,“ řekla Jana Zielinski pro server Móda.cz.

2. Michaela Maláčová

Největší česká magnátka v byznysu s krásou zasahuje do české módy hned dvěma způsoby. Jako ředitelka České Miss pořádá jednu z nejsledovanějších společenských akcí a zároveň jednu z mála, na níž je u nás patrná snaha o dodržování dresscode (Češi jsou jinak k pokynu „black tie“ na pozvánce dost vlažní a například na Českých lvech se v hledišti zhusta vyskytují džíny, roláky a tenisky). Do našich domácností tak masově dodává představu o tom, co je stylové. Je to představa poněkud estrádní, obvykle ozdobená přítomností nějaké vadnoucí exhvězdy, jako je Ornella Mutiová nebo Jean-Claude Van Damme. Na jevišti i v hledišti tradičně nechybí přehlídka módních přehmatů od ušlechtilé nudy přes třpytivý nevkus po katastrofální pokusy o extravaganci. Lacinější odvar toho všeho pak můžeme vidět na maturitních plesech po celé ČR.

Michaela Maláčová však módu ovlivňuje také jako majitelka obchodní skupiny Luxury Brand Management, která u nás prostřednictvím společnosti John Groove & Partners zastupuje hodinářské značky Audemars Piguet, Hublot, Tag Heuer či Girard-Perregaux, šperky Boucheron a prádlo La Perla. Na konci minulého roku navíc koupila většinový podíl ve společnosti Prospekta Moda, jež ovládá velkou část Pařížské třídy: do jejího portfolia patří luxusní italské značky od Versace přes Salvatore Ferragamo po Bottegu Venetu i multibrandové butiky Pařížská 13, 17 a 18.

1. Aňa Geislerová

Jediná Češka, která je módní ikonou – má vkus, pozornost médií,
a ať si oblékne cokoli, vždy v tom vypadá skvěle. Má ráda barevnou střídmost, retro, pánský i holčičí styl i další eklektické kombinace, přesto je vždy svérázná. Byla tváří českých značek i módních návrhářů, projektů i lidové konfekce (Klára Nademlýnská, Designblok Premier Fashion Week, C&A) a v roce 2010 začala pracovat pro značku Pietro Filipi jako designérka vlastní kolekce. Což se jí zjevně moc líbilo.

Barbora Šťastná (Elle)


Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama