Smetanovo nábřeží bez aut? Ptejte se Víta Masareho z iniciativy Auto*Mat | Reflex.cz
reklama
nahoru

Smetanovo nábřeží bez aut? Ptejte se Víta Masareho z iniciativy Auto*Mat

Zdeněk Strnad13. března 2013 • 16:57
Smetanovo nábřeží bez aut? Ptejte se Víta Masareho z iniciativy Auto*Mat
Smetanovo nábřeží bez aut
• foto: 
Auto-mat

Z jedné z nejfrekventovanějších pražských ulic přestanou zmizí auta, bude tam jezdit pouze městská hromadná doprava. Zatím pouze o sobotách, od poloviny května do konce června. S nápadem přišla iniciativa Auto-mat. Její mluvčí Vít Masare bude zítra v 11.00 odpovídat na chatu Reflexu.

reklama

Nápad proměnit nábřežní ulici těsně u Karlova mostu na mejdan v ulicích není nový, ostatně už se to v minulosti několikrát povedlo realizovat. V rámci akce Evropský den bez aut se po nábřeží mezi cyklisty a kolečkobruslaři proháněli primátor Svoboda na kole a Václav Vydra na koni, okolo stála spousta stánků s programem a všichni se měli celkem fajn. Sama iniciativa Auto*Mat pořádala na nábřeží festival Zažít město jinak, takže zkušenosti s podobnými akcemi mají. Ostatně, kdo zná atmosféru podvečerních mejdanů na nedaleké Náplavce, ví přesně o čem mluvím. Ano, mejdan v neplánovaném prostředí má své kouzlo a atmosféru, a všichni si většinou přejeme, aby nikdy neskončil.

 

Jenomže on mejdan dřív nebo později vždycky skončí, a následky mohou být velmi náročné. Kdo zažil úklid bytu po pořádné pařbě s hlavou jako meloun, ví o čem mluvím. Také lidé z okolí nemívají z mejdanů zrovna největší radost, zvláště když je postavíte před hotovou věc (čímž bych rád pozdravil a omluvil se všem sousedům, vedle kterých jsem kdy bydlel). Co se Smetanova nábřeží týče, lidem z okolí se ani nedivím, že se jim celá akce bude líbit. Když by mi pod okny denně projely tisíce aut, také bych tam raději poslouchal koncerty a zvuky kol a kolečkových bruslí. Co ale budou říkat ti lidé, do jejichž ulice se ty tisíce aut přestěhují? Pokud bude uzavřete Smetanovo nábřeží, většina aut pojede přes Malou Stranu a Újezd, část pak možná využije magistrálu a sjede dolů Žitnou ulicí. Výsledek je jasný: minimálně malostranští budou mít každou sobotu od května do června pěkně hlučné soboty.

 

Pěší zóna v centru Prahy je na první pohled fantastická věc. Město je ale živý organismus, kde je všechno provázané se vším. Sami autoři nápadu (Auto-mat) na svém webu upozorňují na riziko neúspěchu je veliké, a burcují k aktivitě. Akce totiž vznikla na jejich podnět, ale organizovat ji nebudou – na starosti to má magistrát, kde samozřejmě hrají roli i jiné zájmy než veřejné blaho. Navíc pokud by se celá akce osvědčila, tak vzhledem k atraktivní poloze poblíž Karlova mostu se dají čekat komerční tlaky. Auto-mat burcuje k akvitivě – je jim totiž jasné, že pokud se něco pokazí, bude to velký průšvih a celé úsilí půjde na dlouhou dobu k ledu. Nebudou se ale ani moct vymlouvat nato, že „na to neměli vliv“ – celou akci totiž propagují kde se dá, a hlásí se k ní jako její autoři.

 

Od května do června tedy budou na Smetanově nábřeží hrát kapely a bude se tam jezdit na kole. Bez aut. Jestli se na tuto akci bude vzpomínat s nechutí, nebo jestli se z toho stane hezká tradice, to záleží na organizátorech, na městu, na Pražanech, na politicích, na řidičích… Reflex bude celou situaci sledovat, protože se ve všech svých důsledcích jedná o daleko významnější akci se širším dopadem, než by se mohlo na první pohled zdát.

 

Zítra v 11 hodin bude na chatu Reflexu odpovídat na vaše otázky Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. Otázky ohledně uzavírky Smetanova nábřeží můžete klást už nyní pod tímto článkem.


Online rozhovor s Vítem Masare

Ondřej Aust, 14. března 2013 • 12:43
Dobrý den, dejte prosím odhad/předpověď, jak vliv bude mít zavření Smetanova nábřeží na provoz na protilehlém břehu, hlavně tedy mezi Újezdem a Malostranskou. Děkuju.
Malá Strana je auty přetížená už teď. Stačí se podívat na parlamentní parkoviště na Malostranském náměstí. Změny dopravního režimu na druhém břehu tak těžko situaci na Malé Straně zhorší. Naopak se snažíme, aby byly velkým impulzem pro diskuzi a následně snad i řešení komplexního zklidnění tranzitu na obou stranách řeky. Fakt, že se akce na Smetanovo nábřeží plánují na soboty znamená, že se budou odehrávat za znatelně nižší intenzity tranzitu (většiny aut na nábřeží). Ten bude velmi pravděpodobně navíc odváděn z oblasti pryč už v úrovni Jiráskova náměstí (do Strahovského tunelu a na magistrálu) a Vltavské (na magistrálu). Malá Strana si zaslouží lepší přístup. Děkujeme za všechny zaslané dotazy, musíme se již loučit. Pěkný den a pokračujte ve svém aktivním zájmu o Prahu. Pěkný den
Petr Dvorak, 14. března 2013 • 12:34
Nechcete zkusit v Praze prosadit poulicni pujcovny kol, jako napriklad londynska Boris bikes?
Taková aktivita tady existuje, sami ji podporujem. Nejaktivnější v tomto směru byla skupina NIkol Praha, která téma aktivně prosadila na pražskou radnici. http://www.nikol-praha.cz/ Zmapovali řadu těchto systémů po celém světě a magistrátní sekci dopravy nabídli své know-how. Tam se projekt bohužel zasekl. Jednou se snad (a doufejme kvalitního) systému veřejných kol dočkáme.
Michal, 14. března 2013 • 12:31
A teď vážně - myslíte, že lidé stojí v zácpách protože je to baví? Ne, svobodně se rozhodli, že jim těch pár minut v zácpě za ten komfort stojí. Mám doma auto i kolo a ve většině případů prostě u mě vyhrává auto, díky kterému zvládnu mnohem víc věcí za kratší dobu. Zkuste jet na obchodní schůzku v obleku na kole, navíc třeba v lednu. Já chápu, že jako zájmová skupina něco chcete, ale spousta lidí (a je to mlčící většina) chce něco jiného. Já vás do ničeho nenutím, byl bych rád, kdybyste i Vy ignoroval mě a moje auto. A ideálně si k tomu nebral moje peníze skrz daně.
Základní množinou jsou pro nás obyvatelé města a kvalita jejich života, kterou se snažíme zlepšovat. Třeba i tím, že usilujeme o to, aby co nejméně lidí muselo nedobrovolně v zácpách stát a mnoho dalších jimi být limitováno. Základní referenční jednotkou je člověk. Na obchodní schůzku v lednu lze jet různým způsobem. Není nutné stát v autě.
LQD, 14. března 2013 • 12:26
Ač jsem pražský cyklista jezdící do práce na kole mimo zimu každý den, domnívám se že děláte nerekreačním cyklistům medvědí službu. Váš konfrontační způsob prosazování městské cyklistiky generuje oboustraně akorát čím dál vyhrocenější reakce. Opravdu se domníváte že například blokádami silnic tzv. cyklojízdami, které nejsou v době konání nijak vysvětlovány a řidiči jim vůbec nerozumí, dojde k nějakému zlepšení? Obávám se že leda přiléváte olej do ohně a posilujete hloupý stereotyp cyklista rovná se levičácký ekoterorista. Městská cyklistika je v pořádku, do města jednoznačně patří, ale ne prezentována konfrontační strategií auta vs. kola.
Děláme, co v konzultaci se stovkami našich podporovatelů a zástupců města shledáme za nejlepší. Mrzí nás, že považujete pražské cyklojízdy za blokády. Jsou to oficiálně organizované společenské akce, plně v součinnosti s orgány města. Bez nich by nebylo Auto*Matu, nebylo by ždné cykloinfrastruktury, nebyl by tu kdo se s vámi bavit o tom co a jak by mohlo být lepší. Opakovaně si např. dopravní policisté pochvalovali jak hladký je průběh cyklojízd. Všechny cyklojízdy se konají (podobně jako přepravy nadměrného nákladu, maratony či jiné kulturní akce) v režimu "Zvláštního užívání komunikací. Více o cyklojzdách zde: http://www.cyklojizdy.cz/uvodni-text/ Vážíme si toho, že se dopravujete způsobem šetrným ke svému okolí. Pomalu se s Vámi musíme loučit, děkujeme za zájem o rozvoj Prahy.
Jakub Reiter, 14. března 2013 • 12:16
Kdy přestanete tahat peníze z cizích kapes, abyste si zorganizovali své soukromé akce a řídit život lidem, kteří o to nestojí? Nechcete se živit prací a nikoliv aktivismem?
Nevím, na co se ptáte. Naše zájmy nejsou soukromé ale veřejné. Pro informaci poslání Auto*Matu: Auto*Mat prosazuje lepší prostředí pro kvalitní život ve městě. Podporujeme veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu i rozumné používání aut. Přinášíme inspiraci z evropských metropolí a aktivizujeme lidi k pozitivní proměně ulic a veřejného prostoru. Dohlížíme na politiky a efektivní používání veřejných peněz. Společně s vámi tvoříme město, ve kterém chceme žít.
Michal, 14. března 2013 • 12:13
Kolik peněz dostává Auto*Mat ročně od státu / od EU ? Hodně mě zajímá, proč musím sponzorovat něco, co jde absolutně proti mým zájmům a co pouze omezuje můj život v Praze. Není to trochu nefér? Nebylo by fajn aby stejné peníze dostávala i zájmová skupina pro řidiče a pro auta?
Auto*Mat prosazuje lepší prostředí pro kvalitní život ve městě. Podporujeme veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu i rozumné používání aut. Přinášíme inspiraci z evropských metropolí a aktivizujeme lidi k pozitivní proměně ulic a veřejného prostoru. Dohlížíme na politiky a efektivní používání veřejných peněz. Na odborně-kritickou činnost nám přispívá zejména několik stovek individuálních dárců, členů Klubu přátel Auto*Matu.
Petr, 14. března 2013 • 11:59
Koukám, že si vybíráte pouze otázky, na které máte chuť odpovědět. Prozradíte nám podle jakého klíče je vybíráte a proč na ty "nepříjemné" neodpovídáte?
Ptal jste se prosím na něco, na co jsem neodpověděl? V administračním systému je to poslední otázka vyjma jednoho komentáři ke gramatice...:)
Kari, 14. března 2013 • 11:57
Jménem své rodiny celému Auto*Matu děkuji a přeji mnoho dalších úspěchů v jeho činnosti!
Moc děkujeme za podporu. Máte-li chuť v tom jet s námi, můžete nás podpořit, když se zapojíte do Klubu přátel Auto*Matu. Budete pak mít na našich úspěších podíl i vy sami:) http://www.auto-mat.cz/aktivity/klub-pratel-automatu/
Martina z Ostravy, 14. března 2013 • 11:55
Dobrý den, plánujete podobné akce i v jiných městech než jenom v Praze?
Auto*Mat je primárně pražská organizace. Aktivity v jiných městech podporujeme, ale nechceme mluvit do života lidem odjinud. Nicméně po republice je řada organizací, které ve svých městech sledují podobné zájmy jako my. V otázce cyklodopravy a obecně oživování veřejného prostoru najdete některé kontakty na mapě v záhlaví zde: http://www.cyklojizdy.cz/. Sami se naopak řadouakcí inspirujeme odjinud. Podívejte se jak vypadají třeba Summer streets v New York CIty: http://www.nyc.gov/html/dot/summerstreets/html/home/home.shtml
hana, 14. března 2013 • 11:49
Předně, moc gratuluju Auto*matu a nám všem k úspěchu. Teď k dotazu: Reflex jako jediný informuje o tom, že budou o sobotách po nábřeží jezdit i kola. Ve zprávách od Auto*matu jsem nic takového ale nenašla. Všude jinde v médiích se informuje "jen" o pěší zóně s průjezdem MHD, tedy tramvají. Chci se proto zeptat, zda budou moc nábřežím projet o sobotách kola. Díky.
Většina pěších zón v Praze má povolený průjezd cyklistů (na rozdíl od Brna:) Jelikož je Smetanovo nábřeží součástí páteřní cyklotrasy A2 (viz. http://mapa.prahounakole.cz/) a problémem Smetanova nábřeží (a chodců a tramvají a lidí na kolech a života na nábřeží) jsou kolony aut, která si tudy "zkracují" tranzit přes Prahu, a ne davy cyklistů, tak není důvod odtamtud cyklisty vykazovat. Nicméně na pěších zónách s povoleným průjezdem cyklistů musí ti silnější/rychlejší - v tomto případě cyklisté - vždy brát maximální ohled na chodce.
Roman Nový, 14. března 2013 • 11:44
Dobrý den, zajímalo by mě jak se díváte na problematiku cyklistů z pohledu zákona. Přijde vám v pořádku, když účastník silničního provozu nezná dopravní značení atd. jak to u cyklistů bývá velmi časté?
Neznalost zákona neomlouvá. Nicméně kdo jsou cyklisté? Kdo jsou obchodníci, kdo jsou občané? Jsou to všechno lidé. Dochází-li tedy někde k porušování pravidel důvody můžou být různé (záměr, ale třeba i špatně nastavené podmínky/pravidla, či jejich špatná komunikace). Naštěstí lidé na kolech pro své okolí nejsou až tak nebezpeční... Uškodit mohou nejvíc sobě.
sl. Marie Medunová, 14. března 2013 • 11:40
Dobrý den, gratuluji Vám k úspěchu! Zajímá mne využití takového prostoru. Jeden den v týdnu se zdá málo na spontánní vznik nějakého vybavení, jako jsou kiosky nebo místa k sezení. Má městská část nebo magistrát zájem tento prostor uzpůsobit i jinak než cedulí zákaz vjezdu? Pokud ano, diskutuje využití i s občanskými iniciativami? Nebo snad budou soboty rozebrány pro stánkaře s trdelníky a suvenýry? Děkuji za Vaše odpovědi.
Tyto otázky řeší nedávno vzniklá Kancelář veřejného prostoru Útvaru rozvoje města Prahy. Je složená z odborníků, jejichž zájmem je - podobně jako u nás - kvalitní a živý veřejný prostor. Komuniace probíhá jak s námi, tématem nábřeží se zabýváme už deset let, tak i s místními institucemi, podiky, kulturní obcí. Sami usilujeme o to, aby k situaci trdelník suvenýry nedošlo. Vypadá to, že tento zájem sdílí většina aktérů. Tak uvidíme...
Pecina, 14. března 2013 • 11:36
Dobrý den, vy osobně jezdíte jenom na kole? Nikdy autem?
Chodíme pěšky, jezdíme MHD, jezdíme autem, na kole, na lodi, vlakem, přívozem či lanovkou. Někteří se rádi projedou na lyžích. Člověk má spoustu způsobů jak se prostorem pohybovat. To jakou kombinaci forem dopravy zvolíme záleží jen na nás. Zároveň jsou tu celospolečenské zájmy jako třeba nemít všude zácpy nebo koňský trus a proto je třeba jisté regulace/motivace používání těch forem dopravy, které méně zatěžují své okolí.
Monika Novotna, 14. března 2013 • 11:33
Co takhle rovnou zavrit celou Prahu? A vubec, rovnou uplne zakazat jizdu v aute, zbozi by se prepravovalo pekne na dvoukolaku... Jste pro? ;-)
To by bylo škoda. Sami auta, když je to nutné, používáme. Jsme pro rozumné využití aut, zejména ve městech. Řada z nás autem jezdí, jezdíme taxíkem, používáme dodávky na transport materiálu, podporujeme rozvoj carsharingu a carpoolingu. Pro zajímavost dopravní zklidňování je celosvětový trend, na který narazíte takřka v každém slušně fungujícím městě. Známý jev dopravní indukce znamená rovněž, že čím méně prostoru pro nějaký fenomén (třeba auta), tím nižší je jejich výskyt. Města, která ubírají prostoru pro auta dosahují snížení intenzity provozu a dopravních zácp. Více příkladů z celého světa zde: http://www.copenhagenize.com/2013/03/closing-streets-to-cars-for-good.html
Robert, 14. března 2013 • 11:26
Je realne uzavreni dalsich ulic, nejlepe na furt? Napriklad na Male Strana si o to vyslovene rika (Maltezke namesti apod.) Diky
Všechny takové změny závisí na společenské poptávce. Jak se o to aktivně zasazují místní, jakou podporu mají u odborné veřejnosti, u politiků. Centrum si zaslouží aktivní přístup nejen na Smetanově nábřeží. Otázka zklidnění Malé Strany je na otázku Smetanova nábřeží velmi blízce navázaná. Viz. předchozí citace profesora Lehovce.
Tomáš, 14. března 2013 • 11:23
Dobrý den, dočkám se -recipročně- i akce, kdy si budu moc nějakou sobotu zajezdit autem na pěší zóně, např. Na Příkopech? Uleví se naopak přetíženým ulicím jimiž auta projíždějí a takový obyvatelé např. v Nekázance budou mít také na oslavu mejdan, užijí si vlastní den bez aut. P.S.: jsem za mezinárodní den aut na Náplavce!
Dobrý den a díky za dotaz. Spolu naříklad se starostou New York City Michaelem Bloombergem, ale i celou řadou dalších uznávaných městských politiků, odborníků a vůbec lidí intenzivně se zabývajících městským rozvojem se domníváme, že ulice jsou prostorem pro život a pohyb obyvatel, lidí. Nevíme jaký význam by akce, kterou popisujete vůbec měla...:)
Jenda, 14. března 2013 • 11:17
Dobry den. Nabrezi je jeden z nejfrekventovanejsich prazskych tahu, mate nejak spocitano jestli provoz z nabzrezi zvladnou pojmout okolni ulice?
Díky za důležitý dotaz. Pro doplnění kontextu: Tyto akce se budou konat v sobotu. O víkendu přitom automobilový provoz v Praze klesá o desítky procent. Na Smetanově nábřeží je zároveň až 90% všech aut tranzit, který nemá začátek ani cíl v místě, 60% aut nemá začátek ani cíl v centru města. Při plánovaných akcích je proto důležité právě tento tranzit navádět na vnitroměstské tranzitní komunikace. Na levém břehu je to Strahovský tunel (ten byl mimochodem stavěn s argumentem, že až vznikne, bude se moct přemístit auto-tranzit právě ze Smetanova nábřeží a Malé Strany...) na pravém břehu je to magistrála. Je spočítané, kdyby se auta o víkendu místo po nábřeží vydala třeba po magistrále, magistrála by (vzhledem k nižšímu víkendovému provozu) ani nedosáhla hodnot provozu v pracovních dnech. Pro informaci: Dopravní expert z ČVUT František Lehovec podotkl, že městem včera představená první fáze, tedy sobotní uzavírky, jsou krok správným směrem. „Neměl by to být problém hlavně proto, že o víkendech jsou dopravní nároky podstatně nižší, než ve všední dny. Navíc doprava v centru může být velmi flexibilní. Mohlo by jít také o počátek konečného řešení. Vzhledem k výjimečnosti Smetanova nábřeží by minimálně jednosměrně měla být doprava zastavena, což by umožnilo jeho těsnější přimknutí k řece. Bylo by to proveditelné při zachování hromadné dopravy a jednosměrného provozu,“ myslí si Lehovec. (citace převzata z http://preference.prazsketramvaje.cz/)
Amigo, 14. března 2013 • 11:08
Skvělý první krůček, gratuluji. Kdy to bude natrvalo? Co se dá dělat pro to, aby auta v architektonicky tak cenné zóně, jakou je centrum Prahy (UNESCO) nepřevažovala nad vším ostatním?
Taky si myslíme, že je to krok správným směrem. K trvalému řešení je potřeba, aby o tom stejně jako o těchto dočasných proměnách v pěší zónu rozhodlo město. To bude záviset na úspěchu akcí v květnu/červnu a na tom, jakým způsobem se městu podaří navázat pozitivní dialog s místními obyvateli a institucemi. V tom jim můžeme pomoct. Už jsme s tím začali.
Olga, 14. března 2013 • 11:06
Přeji úspěch ve všech "směrech"!!! :))
Moc děkujeme a ať se vám také daří. Můžete nás i podpořit vstupem do Klubu přátel Auto*Matu. Děláme toho mnohem víc než je snaha o oživení nábřeží:) http://www.auto-mat.cz/aktivity/klub-pratel-automatu/
Ondřej Veverka, 14. března 2013 • 11:04
Dobrý den, zajímalo by mě, který ....(doplňte jakékoliv sprosté označení osoby) toto vymyslel? Podporoval jsem Vaši organizaci, jsem vášnivý cyklista a zastánce jiné dopravy než autem, ale tohle je blbost a bide to ozravovat spoustu lidí a nejen řidičů!
Dobrý den, děkujeme za vaši podporu a věříme, že změníte názor i na toto téma. Oživení prostoru Smetanova nábřeží přetvářením v pěší zónu s tramvajemi podporují: Kancelář veřejného prostoru Útvaru rozvoje města Prahy, Metropolitní ozvučná deska (nezávislý poradní orgán Rady HMP složený z cca 60 odborníků a zástupců různých skupin utvářejících aktivně město), Komise pro koordinaci aktivit ve veřejném prostoru Magistrátu HMP, koneckonců i Rada HMP s tím přišla minulý týden jako s vlastním záměrem. Mimo to je zde důležitá podpora místních institucí jako je Národní divadlo, Národní muzeum - má tam pobočku, FAMU, Fakulta sociálních věd, Filosofická fakulta, Česká filharmonie sídlící v nedalekém Rudolfinu, Divadlo Na Zábradlí, a další viz: http://www.auto-mat.cz/smetanovo-nabrezi/zklidneni-podporuji/. Mimochodem i dopravní experti z Fakulty dopravy Petr Moos a František Lehovec v tisku toto řešení uvítali s tím, že doufají, že nezůstane jen u něj. Příjemné jarní cyklokilometry!



Klíčová slova: rxrxzdenekstrnad



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama