Ilustrační snímek

Ilustrační snímek Zdroj: Zbyněk Pecák

Psem ke zdraví! Vlastnit psa znamená snížené riziko kardiovaskulárních nemocí, zjistila studie

Vlastníci psů mají nižší pravděpodobnost kardiovaskulárních onemocnění. To je závěr rozsáhlé švédské studie, která zkoumala data 3,4 milionů Švédů. Hledala souvislost mezi zdravotními záznamy registrovaných vlastníků psů a těch, kteří psy nevlastní. A souvislost našla.

Studie je významná především obrovským množstvím dat, které švédští analytici, vědci a lékaři zpracovávali. Zaměřovali se na registrované majitele psů mezi 40. a 80. rokem, a porovnávali je s „nevlastníky“ čtyřnohých členů domácností. Zjistili, že u vlastníků psů se v nižší míře vyskytovaly kardiovaskulární onemocnění. Především pak u těch, kteří chovali lovecká plemena.

Vědci upozorňují, že zjištění může mít prosté vysvětlení. Psí nadšenci totiž často své aktivity přizpůsobují právě svým čtyřnohým miláčkům, a tak kupříkladu více chodí na procházky, jezdí na delší pěší výlety a obecně vykazují větší pohybovou aktivitu. Pes je k tomu pomyslně nutí, a tím prospívá jejich zdraví. Další důvod je již vědečtější, psi totiž mohou svým pánům ovlivnit složení jejich mikrobiomu – tedy jakéhosi bakteriálního orgánu, který ovlivňuje zdraví a funkci celého těla. Vědci také uvádějí, že psi také pomáhají psychickému zdraví těch, kteří žijí bez partnera.

Z výsledků vyplynulo, že vlastnit psa znamená snížit riziko kardiovaskulárního onemocnění až o 33 procent, a až o 11 procent snižuje riziko infarktu. A protože právě zmiňovaní singles jsou ve větším ohrožení těmito chorobami, mohou právě jim psi toto riziko snížit. Mohou se tak stát velmi významnými členy osamělých lidí. Studie byla publikována v časopise Scientific Reports. Data vědci sbírali a analyzovali dlouhých 11 let, od roku 2001 do roku 2012.