Astronauté-dvojčata Mark Kelly a Scott Kelly.

Astronauté-dvojčata Mark Kelly a Scott Kelly. Zdroj: NASA

Dlouhodobý pobyt ve vesmíru má nečekané účinky, ukázaly testy astronautů-dvojčat

Výzkumníci z kosmické agentury NASA dostali do rukou první výsledky srovnání genetických testů astronautů-dvojčat Marka a Scotta Kellyových. Vyvedly je z míry.

Pokud se má lidstvo vydat do hlubokého vesmíru, musí přesně znát účinky dlouhodobého působení mikrogravitace. První výsledky výzkumu Twin Study, jehož se zúčastnili astronauti a geneticky identická dvojčata Scott Kelly a Mark Kelly, však odhalily, že navzdory půl století shromažďování zkušeností s lety do vesmíru, toho zůstává ještě hodně k objevení.

„Naše data jsou tak čerstvá, že nám některé informace stále ještě vyjíždějí ze sekvenčních přístrojů,“ prohlásil v časopisu Nature genetik Christopher Mason. Spolu s kolegy z dvanácti univerzit je spoluautorem zmíněné studie.

Scott Kelly pobýval v letech 2015 až 2016 celých 340 dnů na mezinárodní kosmické stanici ISS a v součtu ve vesmíru strávil 520 dnů. Jeho bratr Mark má na svém kontě 54denní pobyt ve vesmíru. Pro srovnávací studii je podstatné, že v posledních šesti letech nikam neletěl. Vědci předpokládali, že se u dvojčat objeví odlišné genové exprese a že se na Scottovi dlouhý pobyt na oběžné dráze výrazněji zdravotně podepíše.

„Registrujeme zjevné rozdíly v biologických datech, ale ne všechny jsme očekávali,“ vysvětlil Mason s odkazem na skutečnost, že Scott se z kosmu vrátil překvapivě mnohem zdravější, než se předpokládalo.

VÍCE SI PŘEČTĚTE NA WEBU E15.CZ >>>