Pokud budeme mít štěstí, tak za pár dní uvidíme na noční obloze jeden z nejzajímavějších nebeských úkazů. Zdroj: archiv

Pozor, přiletí Ison, kometa století

Pokud budeme mít štěstí, tak za pár dní uvidíme na noční obloze jeden z nejzajímavějších nebeských úkazů. Taková příležitost se podle astronomů nemusí opakovat po celé generace. O kometě století, která se jmenuje Ison, informovala například stanice BBC.

Astronomové doufají, že 3. prosince se na východním horizontu objeví kometa Ison. Celý prosinec budou mít pak lidé na severní polokouli možnost vidět její ocas, který je několik milionů kilometrů dlouhý, táhnoucí se po obloze těsně před východem Slunce. Ison pochází z mraku Oort, což je pás komet přesně na hranici solárního systému.

Kometa Ison je speciální z jednoho důvodu, je to takzvaný „sungrazer”, což znamená, že projde přes korónu (koróna je plasma, kterou dané těleso vyzařuje) Slunce. Mnoho komet prolétává naší sluneční soustavou, ale málo z nich jde právě přes korónu Slunce. Průchod přes korónu, který se odehraje 28. Listopadu, bude sledován s velkým zájmem astronomy po celém světě. Není ale přesně známo, jaký bude mít gravitace a teplo ze Slunce vliv na kometu.

Matthew Knight z observatoře Lowell v americké Arizoně, sledoval kometu celý rok a vypracoval tři možné scénaře toho, jak se bude kometa chovat.

Scénář první: Mohlo by se jí přihodit to samé co kometě Lovejoy, která procházela kolem Slunce na podzim roku 2011. Gravitace Slunce přitáhla jednu stranu jádra komety více než tu druhou a kometu tak roztáhla. V momentě, kdy Lovejoy vystoupila z koróny Slunce, explodovala. V druhém scénáři se Ison může chovat jako kometa Encke. Tato kometa oblétla Slunce 70 krát od doby, kdy byla poprvé spatřena. Průlet kolem Slunce způsobil její postupné odpařovaní a i když Ison prolétne kolem Slunce jenom jednou, doktor Knight se bojí, že by jí mohl potkat stejný osud jako kometu Encke, tedy, postupně se vypařit. A poté je zde třetí scénář, ve který doufá spousta lidí. Ten se přihodil kometě Ikeya-Seki v roce 1965. Jak kometa procházela přes korónu, teplo vznítilo plyny hluboko v jejím jádru a po pár dnech se kometa vynořila s ohromným ocasem za sebou. Miliony lidí byly nadšeny ze skvělé podívané.

Kometu Ison objevili 21. listopadu 2012 Vitalij Nevski a Arťjom Novičonok. Takzvaný „sungrazer” proletí ve vzdálenosti 1,2 milionů kilometrů od povrchu Slunce. Až bude Ison procházet kolem Slunce, teplota na jejím vnějším okraji vystoupá až na 2000 stupňů Celsia. Setkání se Sluncem možná způsobí rozpad komety, ale pokud to kometa přežije, tak bude zářit na obloze celý prosinec.

Fotografie pocházejí z pozorování NASA pomocí teleskopu v americkém Novém Mexiku.