Prvního psa ochočili Evropané, mnohem dříve než se myslelo | Reflex.cz

Prvního psa ochočili Evropané, mnohem dříve než se myslelo
Pes
• foto:
kresba 3ax

Prvního psa na světě domestikovali evropští lovci a sběrači. Dokládá to genetická studie, kterou zveřejnil tým pod vedením Olafa Thalmanna z univerzity ve finském Turku v odborném časopise Science.

Výzkumníci porovnali DNA moderních psů a vlků s prehistorickými zvířaty z různých částí světa. Na základě tohoto srovnání došli k závěru, že předci všech dnešních psů pocházejí z evropských vlků a k jejich domestikaci došlo poměrně dávno.

Vědci se vůbec psům věnují v posledních letech docela důkladně. Nedávno odborným tiskem proběhla zpráva, jaké skupiny genů mají psi proti vlkům pozměněné a jaké jiné vlastnosti proto mají. Například, že jsou mnohem méně agresivní a přátelštější. To by zase nebylo tolik překvapivé jako to, že ačkoliv jsou psi šelmy, vznikla u nich docela složitá mutace, která jim pomáhá trávit škroby. Díky tomu mohou jíst podobnou potravu jako lidé. To pro ně byla jistě obrovská změna a evoluční výhoda. Z tohoto vědci usuzovali, že pes zdomácněl až v době, kdy se lidé věnovali hojně zemědělství tedy před nějakými deseti až patnácti tisíci lety. Zároveň panovala domněnka, že k domestikaci došlo na více místech a důležitou roli přitom hrál východoasijský poddruh vlka.

To nový výzkum nepotvrdil. Domestikování vlků podle Thalmannova týmu začalo mnohem dříve, zhruba před 19 až 32 tisíci lety, tedy v době, kdy byla Evropa osídlena lovci a sběrači. Vlci tehdy nejspíš sledovali lovce při hledání mršin a zbytků potravy, a dali tak impulz k pozdějšímu vzájemnému soužití.

Pes se tak stal domácím zvířetem dlouho před kozami, ovcemi nebo skotem. Na označení nejlepší přítel člověka tak asi něco bude.

ČTK, STANISLAV DRAHNÝ