„Cílem tvůrců dnešního Bionického člověka bylo shromáždit všechny nyní dostupné lidské   náhradní díly a uložit je do jednoho těla, říká švýcarský vědec Bertolt Meyer, který byl jedním   z inspirátorů a iniciátorů vzniku Bionického člověka. On

„Cílem tvůrců dnešního Bionického člověka bylo shromáždit všechny nyní dostupné lidské náhradní díly a uložit je do jednoho těla, říká švýcarský vědec Bertolt Meyer, který byl jedním z inspirátorů a iniciátorů vzniku Bionického člověka. On Zdroj: EPA

Šest objevů, které ukazují, že žijeme v době, kde zítra již znamená včera

Pořád máme pocit, že náš svět, který byl pro nás, když jsme byli dětmi, byl světem budoucnosti, nějak zaostává za představami. Jenže podceňujeme to, co už je vynalezeno.

Encyclopedia Britannica na svém serveru zmiňuje šest již prakticky použitelných objevů, které by se dříve objevovaly jen ve sci-fi literatuře. Tak třeba:

Automatické vozy: Internetový gigant Google vyvíjí auto, které se samo umí řídit, už několik let. V roce 2012 tvůrci oznámili, že při testech, kdy jejich automatizovaná „flotila“ ujela 300 000 mil, nedošlo k žádné havárii. Paradoxně k nehodám došlo tehdy, když vůz řídil lidský řidič. V tom samém roce Nevada vydala zvláštní poznávací značky pro auta bez řidiče.

Jídlo z laboratoře: Chov hospodářských zvířat je nákladný především z hlediska peněz a potřebných pozemků. (A to ještě necháváme stranou etiku, která některé lidi ohledně konzumace masa trápí. Nesníš bližního svého.) Vědci zkoumají způsoby, jak zvířecí tkáně nechat růst z kmenových buněk v laboratoři, aniž bychom na to potřebovali zbytek zvířete. Tento proces je pořád ještě nákladný , ale může být jednou cestou, jak zajistit spotřebu živočišných bílkovin v nastávající době, která může být postižena změnou klimatu a urbanizací.

E – textilie: Dnes už máme rozvíjející technologie, které umožní navzájem proplést do jedné tkaniny vlákna a elektroniku, takže vznikne flexibilní a nositelné zařízení. Můžeme tak vytvořit oblečení, které reaguje na vnější podněty, jako jsou třeba světelné podmínky. Jedna laboratoř dokonce vyvinula „klávesnicovou zástěru“, kterou je možné nosit a použit k jakémumkoli přenosnému elektronickému zařízení.

Umělé hvězdy: Hodně popových hvězd se označuje za umělé výtvory. Žádná ale není tak umělá jako Hatsune Miku, japonský virtuální výtvor. Miku začala jako maskot programu počítačové hudby jménem Vocaloid. Získala takovou takovou fanouškovskou základnu, že se stala subjektem sama o sobě. Pomocí programu fanoušci vytvořili pro Miku stovky písní a na YouTube se s ní přímo roztrhnul pytel. V roce 2010 absolvovala první z několika živých koncertů v holografické podobě.

Soukromé lety do kosmu: SpaceX, soukromá letecká společnost založená podnikatelem Elonem Muskem, se v roce 2012 stala první soukromou společností, která vyslala svou loď k Mezinárodní kosmické stanici. Společnost pokračovala v partnerství s NASA a vyhrála kontrakt na vývoj nástupce raketoplánu. Ostatní společnosti, jako například Virgin Galactic Richarda Bransona, se zaměřují na takzvanou kosmickou turistiku.

Umělé končetiny reagující na signály mozku: I když byly někomu amputovány končetiny, mozek se stále chová, jako kdyby tam byly. Signály vycházející z mozku je možné zachytit prostřednictvím elektrod a zbývajících nervových zakončení. Na základě toho vědci vyvinuli protetické končetiny, které reagují na myšlení. „Bionické“ končetiny jsou schopné zvednout křehké předměty bez rozdrcení a pohybovat jednotlivými prsty. V roce 2012 vystoupal jeden muž po schodech Willis Tower v Chicagu právě za pomoci myslí řízené protetické nohy.

Vlastně žijeme ve světě, kde zítra již znamená včera a ani jsme si toho nevšimli.