Překlad | Reflex.cz
reklama
nahoru

Překlad

Miloš Čermák5. února 2010 • 14:50
Překlad

"Hele, ty jsi naprdlej." "Ne, nejsem." "Mně to budeš vykládat." "A proč si myslíš, že jsem ... jako naštvanej?" ,,Máš to napsaný v ksichtě." Po pravdě, ve skutečnosti je to tak, že něco tam máme napsané všichni.

reklama

"Hele, ty jsi naprdlej." "Ne, nejsem." "Mně to budeš vykládat." "A proč si myslíš, že jsem ... jako naštvanej?" ,,Máš to napsaný v ksichtě." Po pravdě, ve skutečnosti je to tak, že něco tam máme napsané všichni.

Mimika každého člověka prozrazuje mnohem víc, než by on sám chtěl. Vědí to psychologové, hráči pokeru i naši kamarádi. Nejčastěji se zkoumá, jak v obličeji přečíst, že lžeme. Nezkušení lháři se červenají, ale i ty protřelé prozradí například pohyby očí. Psychologové už v sedmdesátých letech vypracovali metodiku, která spojuje pohyby očí s tím, kterou část mozku člověk zrovna používá. Z toho se vyvozuje, zda používá oblasti mozku spojené s kreativitou, a tedy si vymýšlí, anebo opravdu loví v paměti, a pak bude nejspíš mluvit pravdu.



Výzkumníci ve vyhlášené bostonské MIT Media Lab dovedli tyto postupy ještě dál a vytvořili program zvaný FaceSense. Ten odhaduje pocity zkoumaného člověka nejen podle pohybu očí, ale výrazu obličeje, gest či tónu hlasu. A to vše z pouhého videozáznamu. Policejní vyšetřovatelé a zpravodajští důstojníci se radují, nový software však není zdaleka určen jen jim. Anebo žárlivým manželkám. Má mnohem širší komerční využití. Jedním ze zákazníků je například firma Pepsi.
Hodlá jej používat při testování nových výrobků. Jak známo, potravinářské firmy sestavují testovací panely, kde se vybraní zákazníci vyjadřují o potenciálních produktech. Na jejich reakcích pak záleží, zda se budou vyrábět masově, komu budou určeny a jak budou propagovány. Jenže ta věc má jeden problém. Lidé i v těchto testech lžou. A to ne úmyslně.
Týká se to nejčastěji těch produktů, které jsou "bio", "organické" nebo prostě "zdravé". Rosalinda Picardová z MIT Media Lab, jež dotyčný výzkum vede, řekla deníku Wall Street Journal, že právě na to si například manažeři Pepsi stěžují. "Všichni v testech tvrdí, jak zdravé výrobky milují. Ale pak se ukáže, že nikomu nechutnají a nikdo je nekupuje." Lžeme ostatním i sami sobě, protože máme pocit, že nás to učiní (před ostatními i před námi samými) tak nějak lepšími. Ale jedna věc je zalhat ... a druhá sáhnout do peněženky. Bude to konec zdravé výživy? To uvidíme. Mám však pocit, že dotyčný software by mohl mít ještě mnoho dalších využití. Co třeba v politice? Aha? Myslíte na totéž co já?

Na obrazovce televize je politik, hezky vypasený a spokojený, a vášnivě řeční. O potřebě solidarity, o pomoci sociálně potřebným a o zdanění bohatých. A dole běží titulky: "Hele, socky, už mně pěkně lezete na nervy. Až to tady dokecám, dám si panáka vizoura, hupsnu do audiny a pofrčím domů. He he. No kdo z vás to má?"

MILOŠ ČERMÁK, NOVINÁŘ



reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama