Ať chcípne, kdo je lepší! | Reflex.cz
reklama
nahoru

Ať chcípne, kdo je lepší!

Pavel Maurer26. listopadu 2009 • 11:12
Ať chcípne, kdo je lepší!

Prvního prosince vychází nový průvodce po více než 500 nejlepších a nejzajímavějších restauracích v naší zemi podle celostátní ankety nazvané po mně - Maurerův výběr GRAND RESTAURANT 2010.

reklama



Jsem si plně vědom své odpovědnosti vůči těm, které se do výběru nedostaly, a těm, jež obsadily vrcholné příčky a enormně se jim tím pádem zvedl obrat.


Chtěl bych vám sdělit několik informací ze zákulisí tohoto projektu, které jsem zatím nikdy nikde nezveřejnil. Jsem připraven tradičně čelit pomluvám, že hodnocení je zmanipulováno, že mne některé hospůdky podmázly, aby získaly skvělou pozici mezi TOP 10. Pietně vzpomenu, jak asi před deseti lety zažaloval naše vydavatelství jeden z&#160bývalých majitelů restaurace U&#160Malířů o pokutu čtyři milióny Kč + 100 000 Kč za každý prodaný výtisk, protože se nemohl smířit, že podnik ,,spadl" z prvního na desáté místo. Prohrál.

Nikdy jsme ve výsledcích neuhnuli ani o milimetr. Známky restaurací (1-5 jako ve škole) jsou čistým statistickým vyhodnocením všech platných hlasů od tisíců nezávislých anonymních hodnotitelů, kteří pocházejí z&#160nejrůznějších společenských a profesních vrstev. Jediný chybný krok za těch třináct let, co se tímto způsobem hodnocení zabývám spolu se svými kolegy, by znamenal konec prestiže a respektu tohoto ojedinělého a velmi náročného hodnocení.
Jaké tedy podvody? Internet a mobilní telefony obrovsky rozšířily pro širokou veřejnost možnost zúčastnit se hodnocení. Každý může podpořit skvělý podnik, nebo naopak zatratit gastronomické šlendriány. Jenže od nástupu elektronických médií dochází každoročně během auditu zaslaných známek ke kuriózní situaci: Asi 20 až 30 procent hlasů je neplatných nebo evidentních podrazů. Hodnotitelé používají falešné adresy, vědomě ubližují kvalitní restauraci, a naopak podporují průměr, kde asi mají nějaké osobní zájmy. Mezi některými podniky (nemohu jmenovat) probíhají krvelačné bitvy, Internetem lítají ,,koule" a ,,jedničky" jako na střelnici. Chtějí se normálně ,,zničit", závidí si kšeft nebo se rozkmotřili spolumajitelé a&#160používají naši anketu k vyřizování účtů. Naštěstí nic není anonymní a&#160několikastupňový obranný systém a následný audit naši anketu sice připravují o mnoho hlasů, avšak současně anulují falešné známky.
Když se podívám několik let zpátky, historie se opakuje. Asi 30 až 40 restaurací se v různém pořadí dělí o prvních 10 až 20 míst, je mezi nimi rozdíl v desetinách, v setinách - tedy prakticky minimální a čas od času mezi ně pronikne ,,skokan roku", který, když je fakt dobrý a není to jen módní výstřelek, jenž na chvíli zaujal veřejnost, pak vydrží nastálo.
Letošní výsledky přinesly tři základní poznatky. Brno se s několika svými podniky definitivně prosadilo vedle Prahy a zabydlelo mezi nejlepšími. Hodnotitelé se jednoznačně odklánějí od tzv. drahých hotelových restaurantů. A konečně privátní podniky - vlastněné rodinami, gastronomickými guruy nebo kuchařskými osobnostmi - vyhrávají na všech frontách. Spousta restaurací za poslední rok zatáhla roletu, ale současně jich mnoho nových vzniklo. To je, myslím, v době krize docela potěšující informace.




Využíváte při výběru restaurace gastronomického průvodce? Hlasujte v anketě na konci článku.







GASTROFOBIE ANEB MAURERŮV VÝBĚR PAVLA MAURERA
www.grand-restaurant.cz

Pavel Maurer


reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama