Klidná síla

Moravské lázně Luhačovice ožijí v srpnu nebývalým kulturním ruchem. Kromě pravidelných mistrovských houslových kursů zde budou v týdnu od 22. 8. do 28. 8. debutovat tvůrčí dílny Reflex-Ogar. Vybraní lektoři různých uměleckých oborů, bez výjimky blízcí našemu časopisu, předají zájemcům své zkušenosti. Duchovním otcem akce je spisovatel Zdeněk Zapletal.


Foto
Co vás vedlo k realizaci nápadu „dílen“?Asi samota. Celý minulý rok jsem byl doma a psal dvanáctidílný TV seriál Češi. Komunikoval jsem prakticky jenom s manželkou, s režisérem a se zvířaty. U nás v Jasné Poljaně je sice moc krásně, ale přátele, s nimiž bych si mohl pokecat o Vojně a míru, tu nemám. Občas jsem si říkal, že by bylo dobré dát dohromady skupinu krásných, milých lidí, kteří by se zajímali o muziku, knížky, filmy a o výtvarné umění, a strávit s nimi někde nějaký čas.
Komu jsou dílny vlastně určeny - začátečníkům, či pokročilým, kteří potřebují jen jemnou konzultaci?
Dílny jsou určeny každému, kdo se přihlásí. Cena kursu je 4490 Kč. V tom je zahrnuto ubytování, šest nocí ve stylovém, tříhvězdičkovém hotelu, polopenze (snídaně + jedno hlavní jídlo) a kursovné. Účastníci si mohou za dumpingovou cenu koupit i třetí denní jídlo. Bližší informace je možné získat na 577 131 650 nebo na www.ogar.cz. Na uvedeném telefonním čísle se mohou zájemci přímo přihlásit.
Co lze na základě vaší vlastní zkušenosti - například v literární dílně - ve vymezeném čase zájemcům o psaní sdělit?
Psát je určitě nenaučíme. To nás naučili všechny většinou už v první třídě. Každý z nás tím udělal ten nejdůležitější krok k tomu, aby se stal spisovatelem. To ostatní je otázka času, trpělivosti, lásky, úžasné potřeby něco sdělit a patřičné sebedůvěry v tu pravou chvíli. Svůj vklad beru jako předání zkušeností. Můžu nabídnout všechno, co o psaní vím, co jsem se naučil. Často se na mě taky lidé obracejí, abych posoudil jejich „věci“, abych jim řekl, co si o tom myslím. V dílně budou mít příležitost konfrontovat své práce v rámci „terapeutické skupiny“. Určitě nikoho od psaní neodradím, naopak. Mým minimálním cílem je, aby účastníci odjížděli z Ogaru s vyšším sebevědomím a měli na ten týden pěkné vzpomínky.
Jak konkrétně budou lekce probíhat - půjde o přednášky ve třídách, či důsledně o dialog učitele a žáka?
Foto
Osobně budu začínat krátkým teoretickým vstupem. Předpokládám, že mě někdo tak po pěti minutách zastaví nebo přeruší otázkou a všechno se pak zvrhne do náruživých diskusí a podnětných dialogů. Spíš si budeme hrát. Navíc mým přáním je, aby se sekce občas prolínaly. V mé dílně vystoupí Pavel Kříž a já zase v jeho, když se bude mluvit o scénářích a podobně.
Jak jste vybíral lektory?
Jednoduše řečeno - ti lidé mi naprosto vyhovují. S Pavlem Křížem jsme se sblížili při natáčení dvoudílného TV filmu Kobova garáž, k němuž jsem psal scénář. Radim Hladík k tomu dělal skvělou muziku. Oba jsou to hodní, dobří, skromní chlapi, kteří něco umějí. Pavel vedl herecké kursy v Kanadě. S Michalem Vieweghem se znám dlouho. Taky on učí tvůrčí psaní a má co říct. Reného Hábla mi doporučila kamarádka, když jsem jí podrobně popsal, jakého člověka pro výtvarnou dílnu hledám. Shrnul bych to starým lidoveckým heslem „klidná síla“. A takoví jsme všichni.
Doporučíte nějaké doprovodné akce?
Poslední večer, v pátek, se účastníci rozloučí při koncertu nově obnoveného Hladíkova Blue Effectu. Během týdne chystáme i další doprovodné akce. Plánuje divadelní představení Bergmanovy Podzimní sonáty s Danielou Kolářovou, Bárou Kodetovou a Pavlem Křížem. Součástí projektu budou taky „reflexácké“ výstavy fotografií Jana Šibíka, J. X. Doležala ve výstavních prostorách hotelu a v nově otevřené galerii ve městě. Štěpán Mareš tu bude vystavovat nejen Zeleného Raoula, ale i své surrealistické obrazy. Plánovány jsou i večerní besedy s autory.