Reakce na tiskovou zprávu televize Z1 | Reflex.cz
reklama
nahoru

Reakce na tiskovou zprávu televize Z1

JAN POTŮČEK26. června 2008 • 17:20
Reakce na tiskovou zprávu televize Z1

Zpravodajská televize Z1 dnes vydala tiskovou zprávu, v níž požaduje po týdeníku Reflex omluvu za nepravdivé informace zveřejněné v rubrice Média aktuálního čísla RX 26/2008. Jako autor napadeného článku považuji za důležité reagovat a vysvětlit, jak tento článek vznikl.

reklama


V textu „Jak informovat o sobě?“ jsem rozebíral postoj televize Z1 k několika politickým skandálům posledních dní, v nichž figurovala investiční skupina J&T, která je zároveň majitelem televize Z1. Pozastavoval jsem se nad tím, že Z1 ve svém zpravodajství pomlčela o cestě premiéra Mirka Topolánka a ministra dopravy Aleše Řebíčka soukromým letadlem, vlastněným J&T, na Sardinii, ačkoli o něm zhusta informovala všechna česká média.
Stejným způsobem jsem upozornil na podobnou kauzu slovenského ministra financí Jána Počiatka, který využil soukromý tryskáč J&T pro cestu do Monaka a poté byl hostem na jachtě J&T. Krátce na to provedla slovenská centrální banka změnu kurzu slovenské koruny, o níž věděla dopředu jen velmi omezené skupina lidí, ale tajná informace pronikla k podnikatelským skupinám J&T a Istrokapitál, které měly podle bývalého vicepremiéra pro ekonomiku Ivana Mikloše na spekulaci s korunou vydělat stamilionové částky.
Žádnou z těchto kauz jsem nezaznamenal v televizním zpravodajství Z1, a to mne inspirovalo k sepsání článku „Jak informovat o sobě?“, který jsem v pátek 21. června dopoledne odevzdal v redakci a ve stejný den odešel do tiskárny. Teprve poté, v sobotu 22. června, mne generální ředitel televize Z1 Martin Mrnka na základě mojí zprávy zveřejněné na serveru DigiZone.cz upozornil, že Z1 o Topolánkově letu na Sardinii informovala v pořadu Z titulní strany ještě předtím, než stejná informace vyšla na titulu deníku MF Dnes.
V neděli 23. června, tedy týden poté, co na Slovensku propukla aféra s cestou ministra financí Jána Počiatka soukromým tryskáčem J&T do Monaka, tuto kauzu zařadila Z1 do svých hlavních zpráv. O den později, v pondělí 24. června, jsem dělal rozhovor s ředitelem zpravodajství Z1 Hanušem Hanslíkem pro server DigiZone.cz (vyšel v úterý 25. června – viz www.digizone.cz), v němž jsme se bavili mj. tom, jakým způsobem Z1 informuje o kauzách spojených s jejich vlastníkem, investiční skupinou J&T.
Hanuš Hanslík mi řekl, že se Z1 staví k těmto událostem jako naprosto nestranné médium, poukázal na nedělní příspěvek o kauze Počiatek v hlavních zprávách a dodal, že pokračování této kauzy připravuje Z1 na pondělí večer (pokud příspěvek ze Slovenska dorazí včas). Pokud tedy nebudu počítat pořad Z titulní strany ze začátku června, ve kterém Z1 monitorovala vydání MF Dnes s kauzou Topolánkova letu s J&T na Sardinii, v televizním zpravodajství Z1 se do uplynulého víkendu o obou leteckých výletech vysokých politických funkcionářů s J&T neobjevila žádná zpráva.
Pokud jsem tedy minulý pátek během redakční uzávěrky aktuálního čísla Reflexu odevzdal článek, kde na tento fakt upozorňuji, nikoho jsem tím nepoškozoval a ani jsem záměrně nelhal. Nemohu za to, že se po dobu tisku Reflexu situace změnila, Z1 začala o zmiňovaných kauzách informovat i ve svých televizních zprávách a na svém webu už striktně u každé události, která se týká J&T, uvádí, že tato skupina mimo jiné vlastní televizi Z1.
Protože jsem si uvědomoval, že během tisku Reflexu došlo k podstatné změně, a že článek, který dnes vyšel, už neodpovídá skutečnosti, napsal jsem ještě ve středu večer omluvný e-mail generálními řediteli Z1 Martinu Mrnkovi a řediteli zpravodajství Z1 Hanuši Hanslíkovi. Napsal jsem v něm, že vzhledem k posunu událostí budu věnovat stejnému tématu i mediální rubriku v dalším čísle Reflexu a omluvil jsem se jim. Z1 tento e-mail přímo zmiňuje ve své dnešní tiskové zprávě.
Domnívám se, že až na informaci o monitoringu „kauzy Topolánek“ v pořadu Z titulní strany, který ale nepovažuji za klasickou zpravodajskou relaci Z1, jsem v ničem nepochybil. Prodleva způsobená delší výrobní dobou Reflexu je politováníhodná, a protože jsem si jí byl vědom, upozornil jsem na zmíněný text vedení televize Z1 sám, dobrovolně a dopředu, aniž bych tak musel učinit. Sám a dobrovolně jsem se také rozhodl tyto události uvést na pravou míru v dalším vydání Reflexu.

JAN POTŮČEK


reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama