Blíží se konec klišé? | Reflex.cz
reklama
nahoru

Blíží se konec klišé?

Michal Komárek1. dubna 2008 • 10:09
Blíží se konec klišé?

Mimořádný úspěch ohlásili po včerejším nočním jednání s velkými vydavateli médií představitelé Svazu novinářů: podařilo se jim dohodnout na novém závazném etickém kodexu novináře, který obsahuje i paragraf o zákazu klišé.

reklama


„Je to průlomová dohoda, ale je nám jasné, že je to jenom první krok,“ uvedl pro tiskovou agenturu Petr Kolář ze Svazu novinářů. „Zatím totiž není jasné, zda budeme dále postupovat výčtovou metodou, nebo použijeme nějaké obecnější paradigma a ustanovíme rozhodčí komisi.“
Některé věci jsou jasné: už nyní platí přísný zákaz sousloví a slov typu „město pod Ještědem“, „stověžatá matička“, „vymetl pavučinu“, „skóroval Kollerem“ nebo „čtyřnožec“ „škumprnákle“ a „zlatavý mok“. Ale co dál?
„Možná je to banální příklad, ale pro jednoduchost: nejsme si nyní například jisti tím, zda máme přímo zakázat i výroky „skóroval Kuličem“, „skóroval Pudilem“ atd., nebo zakázané formulace vymezit obecnou definicí. Je také zřejmé, že v domácnosti pavučinu vymést lze, i když, myslím, o tom ještě nikdy nikdo nepsal,“ pokračuje Kolář. „Doladit paragrafované znění dohody bude zřejmě ještě pro všechny zúčastněné pořádným oříškem.“
Mezi novináři se šíří nepodložené spekulace o tom, že za dohodou stojí pakt mezi velkými vydavateli a inzerenty. „Je třeba si nalít čistého vína a nechodit kolem toho jako kolem horké kaše,“ prohlásil nejmenovaný zpravodaj jednoho z velkých deníků, jehož jméno znám. „Že písmenek ubývá a reklamy přibývá, je známá věc už dlouho, jsou to spojité nádoby. Ale tentokrát už nám chtějí texty zredukovat opravdu na minimum. Zvažujeme kroky.“
Představitelé Asociace reklamních agentur nechtěli jednání podrobněji komentovat. „Samozřejmě to sledujeme a někteří kolegové už zahájili nábor nových zaměstnanců,“ řekl jen poněkud tajemně Daniel Bárta z Asociace. Paniku způsobila informace v tiskárnách, odbory sazečů a tiskařů zvažují vyhlášení varovné stávky: „Nevím, vážně nevím, co si jako myslí, že teď budeme tisknout,“ uvedl jejich předák Josef Mertl.

Michal Komárek


Klíčová slova: halada



reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama