Malá tarifová revoluce ČD | Reflex.cz
reklama
nahoru

Malá tarifová revoluce ČD

JAN POTŮČEK30. října 2007 • 21:10
Malá tarifová revoluce ČD

Tak nazvali pánové z tiskového a marketingového oddělení Českých drah nové tarify v osobní dopravě, které mají platit od letošního 9. prosince. Podobně jako kdysi Vladimír Železný ve svém Volejte řediteli se i oni v pečlivě připravených tiskových materiálech soustředili hlavně na výhody nového ceníku jízdného, takže na první pohled nebylo zřejmé, že vlaky v drtivé většině podraží.

reklama


Tarifová revoluce ČD totiž souvisí se zrušením tarifních pásem, takže cestující budou platit přesně podle toho, kolik kilometrů ujedou. To povede ke zlevnění jízdného na vzdálenosti do dvaceti a poté nad sto osmdesát kilometrů, ale cestování mezi těmito dvěma vzdálenostmi podraží. Aby to nebylo tak patrné, ČD zruší od nového grafikonu příplatky na vlaky EuroCity a InterCity. Zlevnění je to tedy zjevně kosmetické.
A nejen to. ČD usilují o to, aby vlaky vyšší kategorie EC a IC spadaly do spojů objednávaných státem v rámci veřejné služby. Jinými slovy chtějí, aby jim na ně stát přispíval stejně jako na osobní a spěšné vlaky a také na rychlíky. Dosud nešla ze státní pokladny na provoz EC a IC ani koruna. Jako luxusnější spoje je státní dráhy provozovaly na vlastní obchodní riziko. Momentálně jde o 48 spojů, a jak zaznělo na včerejší tiskové konferenci, pokud by se ministerstvo dopravy rozhodlo tyto spoje dotovat, znamenalo by to pro ČD dalších 600 miliónů korun ročně ze státního rozpočtu.
K tomu ČD zavádějí akci „Bonus“, kdy vám ve smluvních obchodech dají slevu za jízdenku v hodnotě 200 nebo 400 korun. Třeba deset procent u módní značky pietro filipi. To všechno se děje zhruba rok až dva předtím, než na koleje vyrazí další konkurence s dálkovými vlakovými spoji. Co to ale znamená pro cestujícího? Jako pravidelný zákazník ČD s kilometrickou bankou cítím hlavně nevýhody. Kilometrická banka, která nyní stojí 1 400 korun a cestující si jejím prostřednictvím předplácí jízdné na dva tisíce kilometrů, podraží na 1 600 korun. Dráhy mě nutí tuto banku vypotřebovat během půl roku.
Zároveň se ale také zhorší služby ČD, protože kilometrická banka umožňovala cestovat bez příplatku vlaky kategorie IC a EC, které tudíž nepřetékaly cestujícími jako obyčejné rychlíky a cestování jimi bylo alespoň trochu příjemné. To se ale od 9. prosince změní, protože většina cestujících, která nebude muset cestovat otřesnými soupravami ČD zařazovanými na spoje obyčejných rychlíků, přejde do vlaků IC a EC. A pokud to vyjde, stát drahám ještě tyto vlaky zadotuje.
Pěkná služba veřejnosti.

JAN POTŮČEK


reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama