ČT 4 Sport pro vyvolené

Česká televize dnes spustila nový, v pořadí už čtvrtý program ČT 4 Sport. Naladí ho diváci se set-top-boxy pro zemské digitální vysílání v Praze, Brně a Ostravě, klienti kabelových společností a majitelé satelitních parabol s dekódovacími kartami ke službám Czech Link a UPC Direct. Stejně jako u zpravodajského kanálu ČT 24 není tato nová stanice přístupná všem divákům, ale zhruba asi jen pro 800 tisíc domácností. A to je málo.


Logicky člověka napadne, nač tedy platí koncesionářský poplatek sto korun měsíčně, když místo čtyř programů ČT přijímá jen polovinu? Divák samozřejmě o olympiádu nepřijde, hlavní přenosy poběží na programu ČT 2, což veřejnoprávní televizi přímo ukládá zákon, ale alternativní kanál ČT 4 Sport i zpravodajská ČT 24 jsou stále pro značnou část diváků nedostupné. Leda že by si pořídili satelitní přijímač a zaplatili si službu UPC Direct nebo přístupovou kartu ke službě Czech Link, která nabízí satelitní vysílání všech programů ČT, Primy a dalších televizních stanic v češtině.
Znamená to samozřejmě další náklady navíc. Satelitní set-top-box, parabolu za okno nebo na střechu, dekódovací kartu. Nebo si předplatit kabelovou televizi. Divák spíš očekává, že tak jako bez dalších větších snah přijímá vzduchem programy ČT 1 a ČT 2, dostane se mu i ČT 24 a ČT 4 Sport. Ono by se mu jich dostalo pozemní digitální cestou i mimo Prahu, Brno a Ostravu, jenže to by páni poslanci nesměli rok zdržovat novelu zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, která upravuje podmínky pro přechod na digitální vysílání.
V návaznosti na to by nesměla Rada pro rozhlasové a televizní vysílání čekat, jak to dopadne ve sněmovně a udělila by licence pro nové digitální televize v přechodných sítích B a C (programy ČT včetně ČT 4 Sport vysílají v síti A provozované společností Radiokomunikace). Výběrové řízení na ně probíhá od listopadu 2004 (!). Nesměly by se ošívat ani samy televize a rozhlasové stanice v přechodné digitální síti A, kterým vadí, že by měly na většině území České republiky vysílat jak analogově, tak digitálně a obojí způsob šíření signálu platit (i když to je celkem rozumný argument).
Nesměl by zaostávat stát s informační kampaní o tom, co to vlastně je digitalizace a že si divák, který chce přijímat digitální vysílání, musí koupit set-top-box. Česká televize vlastně tím, že spustila speciální sportovní kanál, k této kampani sama přispěla. Od diváka, který chce tento program sledovat, se teď čeká trošku víc aktivity. Kdo opravdu chce sledovat ČT 4 Sport, najde si k němu cestu – i kdyby nebyl z Prahy, Brna nebo Ostravy. Že ho to bude stát něco navíc, je bohužel daň za neustále odkládanou digitalizaci. Alespoň v praxi vidíme, jak tento stát (ne)funguje.