nahoru

Pendolino a Student Agency – dvě obchodní strategie

JANA DOLEŽALOVÁ19. ledna 2006 • 11:03

Každá strategie dopravních firem je zaměřena na zákazníky a proto je každá měřitelná zkušenostmi cestujících. Na rychlovlak Pendolino lidé povětšinou nadávají, zatímco služby autobusového dopravce Student Agency si pochvalují. Na naši rodinu měly strategie těchto dopravních firem také své vlivy. Například mé tetě, která jezdí za svojí pětaosmdesátiletou matkou, mojí babičkou, kousek za Chrudim, se s nasazením vlaků Pendolina zkomplikoval život.

Spoje, kterými dosud jezdila, České dráhy vypustily a nahradily je rychlovlakem. Jeďte ale Pendolinem sto kilometrů a plaťte jízdenku s místenkou za bezmála tři stovky, když vás cesta z Prahy do Pardubic vyjde obyčejným rychlíkem se zákaznickou kartou na osmdesát korun. Proto teta vždycky hledá v jízdním řádu obyčejný rychlík, na který ovšem v Pardubicích nemá přípoj jako Pendolino, a tak na přestupní stanici tráví vždycky skoro dvě hodiny, aby mohla pokračovat v cestě. Pro moji pětaosmdesátiletou babičku tak České dráhy okrádají o čas strávený se svojí dcerou, který je jí drahocenný. Opačnou zkušenost vyvolalo v našem okolí nabídka služeb Student Agency. Kamarádi z Ostravy, kteří nikdy do Prahy nedojeli, kamarádka dokonce nikdy v životě nejela metrem. Cesta do Prahy byla pro oba donedávna příliš nákladná a nikdy nenašli odvahu zaplatit čtyři sta korun za jednu cestu na osobu. Na cestu je ovšem nalákala nabídka Student Agency za cenu od sto padesáti korun. Za oněch sto padesát korun na jednoho naši kamarádi konečně do Prahy dojedou. O cestě mají přesnou představu: jízdenka za sto padesát platí pro nejméně vytížené cesty, proto svoji cestu nastoupí v Ostravě ve tři hodiny ráno, aby se o půl osmé ocitli v Praze na Florenci. Volná hospodářská soutěž a konkurenční boj nás bezesporu ovlivňují. Ze studentských let strávených na Vysoké škole ekonomické mi utkvěl příklad obchodní strategie: zavedení nízkých cen za současného zvýšení obratu. Podle tohoto modelu může firma dosáhnout stejných ne-li vyšších zisků jako firma, která za více peněz prodá méně zboží nebo služeb. Na tuto strategii přitom slyší většina spotřebitelů, protože dražší a nákladnější služby si může dovolit jen málo z nás. Protože jsem vždy sociálně soucítila a nikdy se nepovažovala za příslušnici bohatší část populace, fandím obchodní strategii, která je užitečná pro více lidí než pár zbohatlíků. Fandím Student Agency a nesouhlasím se strategií Českých drah.

JANA DOLEŽALOVÁ


Kurzy měn
25,760
22,300
29,390
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější