Banda ožralů ve vile

Deset až dvacet stížností denně přijde Radě pro rozhlasové a televizní vysílání na reality show VyVolení a Big Brother. Většinou si stěžují rodiče, kterým se nedaří děti odtrhnout od obrazovky a nelíbí se jim, jak Prima s Novou ládují soutěžící alkoholem, cigaretami a čekají, až si to někdo s někým rozdá před infrakamerou.



Ty stížnosti jsou opodstatnělé. Vezměte si třeba jenom ten alkohol a cigarety. Reklama na obojí je buď úplně zakázaná, nebo výrazně omezená. Tady ale běží v rámci klasického pořadu, navíc hodně sledovaného (to se týká asi jen Primy), formou naprosto otevřené propagace. Většinou sice nejsou vidět konkrétní značky, děti ale lehce převezmou vzorce chování oblíbených hrdinů – zvlášť když jde o „obyčejné“, jen o něco starší lidi. A co mají ti chudáci zavření na sto dní v papundeklovém luxusu dělat?!

Takže jim naservírujeme hektolitry chlastu, oni se odvážou a pak to rozjedou. Čtyřiadvacet hodin denně se nemůžou nikam schovat, jedině tak na záchod. Ale i tam je kontrolní kamera, co kdyby náhodou…? Prostě hnus. Skoro jako kdyby někdo namontoval kamery do putyky nejhorší cenové skupiny na Žižkově. Bylo by to levné, každý večer by se dalo co vysílat a myslím, že své diváky by si to našlo (ostatně, Nova to už ve zdramatizované podobě udělala a jak je vidět, funguje to). Nikdo ze štamgastů by nemusel vyhrát jedenáct milionů, vlastně by ani o těch kamerách nemuseli vědět. Možná s tím přijde nějaká digitální televize?

Prima se chlubí obrovskou sledovaností, veřejně ale prezentuje jenom data o divácích starších 15 let. To je skupina, u které televize vydělávají na reklamě. Nikde zatím ale nezaznělo, co VyVolení udělali s dětskými diváky. Takže se na to podívejme: v týdnu od 29. srpna do 4. září se v hlavním vysílacím čase od 19 do 23 hodin na Primu dívalo 47 procent dětí ve věku od čtyř do čtrnácti let, které zrovna seděly u televize! To už je pěkný koláč! Aby nebylo pochyb, čím Prima přitáhla jejich pozornost, nabízím srovnání s koláčem celodenní sledovanosti. V tom Prima mezi dětmi ukrojila „jen“ 31 procent.

Sledovanost VyVolených mezi dětmi stále stoupá. Ostatně, přesvědčit se o tom můžete každý týden na stránce Asociace televizních organizací (ATO), která realizuje peoplemetrový průzkum sledovanosti českých televizí. Stačí si otevřít stránku www.ato.cz, kliknout na odkaz share (podíl jednotlivých televizí na sledovanosti – tedy ony koláče sledovanosti) a pak si můžete vybrat mezi čísly za celý den nebo jen za hlavní vysílací čas. Nikde jinde se údaje o sledovanosti televizních pořadů mezi dětmi neobjevují.

Škoda, bylo by zajímavé mít k dispozici podobnou službu jakou letos zprovoznil zpravodajský server Novinky.cz na adrese www.novinky.cz/kultura/tv_sledovanost/, kde se každý den objevuje graf nejsledovanějších televizních pořadů za uplynulý den. Bohužel jde jenom o data za dospělé diváky. Kdyby se Novinky rozhodly službu rozšířit i o speciální box o sledovanosti u dětí, nestačili bychom se divit.