Jak si ženy hrají?

Third Place Gallery je zajímavé místo, které na internetu vzniklo jako marketingová aktivita Sony Playstation. Do 2. srpna tohoto roku jsme na ní našli několik velmi zajímavých internetových stránek, od výše zmíněného data (a to až do 30. září) tu nabíhá nový projekt, který má tentokrát mapovat jev zvaný Game Art. Co nás čeká?

Third Place Gallery je zajímavé místo, které na internetu vzniklo jako marketingová aktivita Sony Playstation. Do 2. srpna tohoto roku jsme na ní našli několik velmi zajímavých internetových stránek, od výše zmíněného data (a to až do 30. září) tu nabíhá nový projekt, který má tentokrát mapovat jev zvaný Game Art. Co nás čeká?
Práce, které komise vybírá, jsou rozděleny do tří sekcí – klasickou výtvarnou (kam se mohou přihlásit malby, ilustrace, instalace, fotografie či sochy), street artovou ( kde najdeme různé tagy, stencily a další umělecké kusy inspirované grafity scénou) a nakonec webovou sekci (kam kromě stránek patří ještě digitální filmy a samozřejmě umělecké hry).
Věnujme se poslední sekci, která se zdá zajímavá ze dvou důvodů. Především proto, že ze sedmi dosud přihlášených děl vytvořily dvě třetiny ženy. Což je překvapení, protože herní průmysl je (především u nás) vnímán jako zábava pubertálních chlapečků.
Ne už tak v USA, kde vznikl například kousek designerky Jessicy Ivins nazvaný Retrotype. Krásná práce mapuje historii ženských postav v počítačových hrách od první masově přijaté hry Pong až po Laru Croft. Ke každé postavě, kterou si uživatel může změnit podle svého (stejně jako v nabídkových menu her, kde si vizuální obraz hrdiny skládá sám hráč), je uveden příslušný komentář, který zasazuje postavu do historického kontextu a to i z pohledu genderu, tedy vnímání pohlaví.
O nic méně zajímavý nápad je projekt brazilské designerky Andrei Rubina Thomas, která další slavnou hru Pac Man dává do souvislosti s legendou o Minotaurovi. To je velmi osvěžující a dává to pohledu na klasickou hru další rozměr. Příměr natolik sedí, že je až s podivem, že tato podobnost nikoho dřív nenapadla.
Pac Man je kult a tak inspiroval i další práci. Norská designerka Anna Jordhoy Lunder si tu hraje s interaktivitou a předvádí nám, co by se mohlo stát, kdyby se pažravé potvory (alias pac mani) přestaly žrát podle toho, jak byly naprogramovány a začaly by k sobě cítit pozitivní emoce.
Na začátku jsme si říkali, že Third Place Gallery je zajímavá ze dvou důvodů. Ten druhý je i česká přítomnost v dosud neuzavřeném výběru pro rok 2004.
Petra Vargová není tak docela neznámé jméno (účastnila se například berlínské události Transmediale) a její video inspirované hrou Dead Or Alive 2 balancuje na hraně reálné a virtuální reality. Můžeme si u něj klást otázku, do jaké míry se identifikujeme s hrdiny akčních her. A samozřejmě, pokud jste žena, je toto přemýšlení ještě zajímavější.