Metro online

Londýnské metro není jen dopravní organizací. Od počátku dvacátého století podporovalo také výtvarníky a designery a to především zadáváním vlastních komerčních zakázek. Pro století jedenadvacáté si už s předstihem ( v roce 1999) vymyslelo dokonce vlastní galerii Platform for Art. Její kurátoři proměňovali prostory metra v galerii za pomoci celé řady slavných umělců z mnoha oborů (Vivien Westwood, Cindy Sherman, Damien Hirst). V jejich hlavách také vznikl projekt „básní“ v metru, známý i z metra pražského.

Londýnské metro není jen dopravní organizací. Od počátku dvacátého století podporovalo také výtvarníky a designery a to především zadáváním vlastních komerčních zakázek. Pro století jedenadvacáté si už s předstihem ( v roce 1999) vymyslelo dokonce vlastní galerii Platform for Art. Její kurátoři proměňovali prostory metra v galerii za pomoci celé řady slavných umělců z mnoha oborů (Vivien Westwood, Cindy Sherman, Damien Hirst). V jejich hlavách také vznikl projekt „básní“ v metru, známý i z metra pražského.
10. listopadu 2003 proběhla vernisáž dalšího projektu – internetové galerie Platform for Art online. Londýnské „metro online“ má zatím patnáct stanic. Každá z nich představuje dílo jednoho z umělců. Některá z nich jsou už známá, některá nová. Jde tedy o další kolekci schraňující zajímavé projekty digitálního umění. Galerie je uživatelsky velmi přívětivá, můžete si vyhledat projekty podle technologie, data výroby, abecedního pořádku anebo náhodně.
Z těch méně známých umělců prezentujících se v online galerii londýnského metra zaujmou třeba projasnělé a vtipné flashové animace jihokorejky Soo Yeun Ahn, navazující na tradiční net.art. Za starší „galerijní“ generaci je tu například zajímavý projekt More Space, německého umělce Andrease Hofera. A za ideové vůdce dnešního hactivismu stařičký projekt z roku 1995 britského pouličního experimentátora Heathe Buntinga Visitors Guide to London. Punkově dadaistická vizuální online báseň, která ukazuje že v jednoduchosti je i síla a že se v net. artu, navzdory technologickému vývoji, za těch osm let zas tak moc nezměnilo. Koneckonců stejným příkladem by mohlo být i dílo české umělkyně Markéty Baňkové. Ta zužitkovala svůj studijní pobyt v New Yorku tak, že v roce 1999 odstartovala na doméně http://www.nycmap.com projekt New York City Map, interaktivní koláž z fotografií, videí, zvuků a animací, díky které se dostala nejen do této sbírky, ale také do prestižního výběru Idealine Martina Wattenbergera, kurátora newyorského Whitney muzea.
Autoři galerijního webu , grafické studio Airside, naplnili vagóny a haly stanic, zábavnými cestujícími, kteří si pro sebe brblají vtipné slogany a spolu s poezií na stěnách vám zpříjemňují čekání na vlak i cestu mezi jednotlivými stanicemi.
Živá vernisáž nového projektu proběhne na stanici Piccadilly Cirkus až v únoru 2004, kdy přibude další, šestnáctá stanice virtuálního metra. A stanice samozřejmě budou v budoucnu přibývat. Někdy se projeďte.