Datatransfer 2003 - česká digitální dobrodružství

Jediný festival, který se v Česku zabývá novými tendencemi ve vizuální digitální tvorbě je pražský Datatransfer. Obvykle ( a letos opět) tak činil zprostředkovaně – projekcemi z prestižního výběru londýnského festivalu one dot zero. Ten za svou čtyřletou existenci expandoval i do televize ve formě sérií onedottv (6 dílů)a onedottv global (12 dílů) pro komerční stanici Channel 4.

Masovému publiku tak dokázal představit nastupující generaci animátorů a tvůrců nekonformních filmů využívajících k tvorbě nejmodernější počítačové technologie. Určitě tak přispěl k dnešnímu pevnému spojení popové hudební scény se scénou nápaditých tvůrců vizuální složky popové skladby videoklipu.

Právě toto spojení demonstroval i jediný „celovečerní film“ festivalu Finisterre, který vznikl jako spolupráce popové skupiny St. Etienne, klipového autora Kierona Evanse a nezávislého režiséra Paula Kellyho. Zatímco kapela dodala skladby ze svého aktuálního alba, Kelly s Evansem jejich sladké popové melodie namíchali do hluků, zvuků a digitálně afektovaných obrazů londýnské metropole a vytvořili to, co samo nazvali jako psycho geografický soundtrack k Londýnu.

Hledání originálních digitálních děl přivedlo minulý rok tvůrce logicky i k animovaným intrům počítačových her.Také jejich tvůrci totiž začali výrazně promlouvat do estetického vnímání mladší generace. A čím dál víc začínají citovat či přímo používat vzhled a atmosféru jiných médií. Tak proč je nezačít hodnotit i jinak než porovnáním prodaných kusů celé hry?

Zvláštní sekce pro japonskou animaci naznačuje respekt tvůrců festivalu ke kulturní odlišnosti, díky které oslovuje komiks a potažmo celá animovaná tvorba v Japonsku (tvoří tam okolo 40 % knižní produkce) podstatně větší okruh lidí než v Evropě.

Kromě tradičních sekcí nabídl letos festival i další novou sekci v níž dává prostor vtipně pojmenované skupině „krátkých filmů s delší stopáží“, které se již zcela oddělují od klipové hudební kultury a pracují víc s příběhem. Na Datatransferu 2003 vzbudila největší hlas.

Nejzajímavější sekcí však byla bezesporu poprvé zařazená česká a slovenská sekce, v níž se v konfrontaci se světovou špičkou předváděla i tvorba domácích tvůrců. A nutno říct, že zajímavých jmen se tu sešlo docela dost. Absolvent VŠUP oboru animace a z komiksové scény vzešlý Ondřej Švadlena Novotný připomněl lehkou kresbou a apokalyptickými úvahami britskou grafickou dvojici Shynola. A mistrem ve svém oboru je už jistě Tomáš Luňák ( autor brilantních klipů EOST – I´m not (really) optimistic a Priessnitz – V samotách), který tu předvedl i nový klip pro downtempaře Zka4ta, který vypráví o zamilovaných jeřábech (těch mechanických). A nejsou sami. Za pozornost stály určitě i věci Václava Blína či Jakuba Koháka. Datatransfer 2003 mohou organizátoři považovat určitě za jeden z nejpodařenějších ročníků. Díky konfrontaci domácích a zahraničních klipů a filmů si můžeme udělat docela dobrý obrázek o českém podílu na „nových dobrodružstvích v oblasti pohyblivých obrázků“. Tak zní podtitul festivalu one dot zero. Kdy se v jeho výběru objeví první český digitální film, nebo alespoň filmeček?