Zvuk internetu 1

Kolik procent uživatelů internetu poslouchá i jeho zvuk? Jak tak zjišťuji mezi svými známými, takřka nikdo z těch, co ho mají k dispozici jen v zaměstnání. Přitom zvuky má čím dál tím víc stránek a hudba je internetový fenomén, který plní přední stránky novin.

Představovat si síťové umění bez zvuku by bylo stejné, jako chápat ho ve formě, ve které existovalo před rokem 1995. Kvalitní zvuková kulisa je nepostradatelná třeba pro vytvoření atmosféry onlinového virtuálního světa , ale dnes už zdá stejně nezastupitelná i jako pouhá kulisa k prohlížení webového časopisu o současném designu. Prostor na internetu se stává čím dál víc autonomní vůči světu mimo něj. Častokrát tu nejde o snahu podat o něčem informaci, něco komentovat nebo ironizovat, jak jsme na to zvyklí ve starších médiích. Víc se tu hraje na vytvoření určité nálady, atmosféry, která je o to silnější, působí-li dohromady pohyblivý obraz a interaktivní zvuk.
Právě na tomto efektu postavil svůj multimediální onlineový nástroj Pianographique francouzký umělec Jean-Luc Lamarque. Mimochodem ho stvořil už v roce 1992 (kdy bylo na světě nějakých padesát webových serverů) jako offlinový software, ovlivněný „snahou vyrobit magický nástroj, nebo proces, který bude generovat umělecká díla.“ Na Lamarqueově „mašince“ můžeme vidět i hluboké ovlivnění klubovou kulturou, která v Evropě na začátku devadesátých let začala produkovat řadu umělců uplatňujících se v reklamě a designu. Pianographique vlastně propojuje osobu DJe a VJe. Dává uživateli možnost jednoduše mixovat zvuky, rytmické smyčky a vokální samply, ke každému je však přiřazen i statický obraz či animace. Výsledné dílo je pak sice souborem předem daných zvuků a obrazů, koláž je ovšem originál. Software Pianographique se několikrát využil i jako součást reklamní kampaně, mimochodem i na stránku Beatles, ale váží si ho i na respektovaném kritickém serveru Rhizome.org , kde ho před časem zařadili do pravidelných Net Art News, kterými obesílají své předplatitele.
Pianographique představuje zajímavou ukázku uměleckého artefaktu splňujícího požadavky komerčního předmětu. Je vpravdě net.artovým dílem, protože až umístěním na internet získal možná kontext, který z nástroje učinil umělecké dílo.