Zákopová válka aneb Kabát (4. díl - dokončení) Psát či nepsat?

Co rozhoduje o tom, zda si v v celospolečenských časopisech přečtete o té které kapele, či hudebníkovi? Pokud pominete středoproudé a médii protěžované hvězdy „á la Nova“, pak zbytek tvoří, jak vyjádřil Vladimír Vlasák: „Vydavatelské firmy, které tlačí na hudební publicisty. Většina novinářů o jimi protlačovaných hvězdách píše a čtenářům se pak zdá, že se novinařina odehrává ve vlnách ...

Co rozhoduje o tom, zda si v v celospolečenských časopisech přečtete o té které kapele, či hudebníkovi? Pokud pominete středoproudé a médii protěžované hvězdy „á la Nova“, pak zbytek tvoří, jak vyjádřil Vladimír Vlasák: „Vydavatelské firmy, které tlačí na hudební publicisty. Většina novinářů o jimi protlačovaných hvězdách píše a čtenářům se pak zdá, že se novinařina odehrává ve vlnách. Jenže když pracujete v jednom periodiku, ptají se čtenáři, proč o tom psali ostatní a vy ne, a oni přece chtějí číst také o tom, o čem se mluví. Pak máte přirozeně pocit, že všude se píše stejně.“ Stručně řečeno – vydavatelské firmy dodávají hudebním publicistům cédéčka a nabídky rozhovorů „až do domu“. A novináři mezi tím více či méně profesně kličkují.. „Jak fungoval jejich píár? Měl bych dostat informace, že jedou turné s podiem, který nikdo nemá. Musíte novináře zásobit informacemi. Prostor pro vlastní pátrání? Není. Protože máte mezi muzikanty své miláčky, a pak navíc dostáváte to, co vám z firem nebo píár agentur nabídnou,“ přiznává Luděk Staněk ze Show. Takže druhá stránka činnosti hudebního publicisty je to, co se mu líbí. A Kabát se novinářům nelíbí. Co na tom, že vyprodali hokejové haly? Co na tom, že je přijímají a obdivují lidé všech věkových kategorií a prodávají nejvíce desek z českých interpretů? Nemají tu správnou tlačenku vydavatelství (protože proč by vydavatelství tlačila hudbu, která má dost posluchačů?) a neulpěla na nich ani náklonnost hudebních publicistů. „Hudební publicista by neměl nikoho nenávidět ani milovat. Fanoušek si to dovolit může, publicista nesmí. Jsem přesvědčený, že je špatné psát jen o tom, co se mi líbí,“ tvrdí Jaroslav Špulák.
„Nevidím do hlavy kolegům publicistům, ale kolikrát mám pocit, že o některé kapele píší oslavně do té doby, než začne prodávat desky, pak jakoby změnili názor. Ale na druhou stranu si myslím, že má smysl psát o tom, co lidé neznají, než o tom, co znají z televize,“ říká Petr Korál.
„Turné není důvod, proč o někom psát. Píšeme recenze v okamžiku, kdy vychází nová deska, nebo se jedná o něco opravdu zajímavého," hájí postoj novinářů Pavel Klusák z Týdne. A Luděk Staněk se brání: "Kabát není nový, není trendy. Je pořád stejný.“ A přiznává. „Ale jestli je lidi berou, tak o nich budeme muset psát …“ Jen Vladimír Vlasák řekl: "Překonal jsem zášť z počátku devadesátých let a nyní považuji za svou profesionální chybu, že jsem jejich koncert neviděl a nepsal o něm." A skupina Kabát? "Kdyby byla ve stejné pozici kapela dvacetiletých kluků a vyprodali haly, všichni se zblázní. Protože to jsou Kabáti, tak v novinách neštěkne pes," konstatuje Milan Špalek. A má pravdu.
Publicisté mluví o Kabátech, Kabáti o publicistech:
Jaký je váš názor na skupinu Kabát?
Jaké místo zaujímá v české hudební scéně?
Vladimír Vlasák, Mladá fronta Dnes

1 Je to schopná koncertní kapela, která posluchače vtáhne.
2. Zavedla se, je to zábavná rocková klasika
Jaroslav Špulák, deník Právo, rockový časopis Big Beng
1. Hrají pop rock přijatelný v Čechách. Pro srovnání mě napadají Aerosmith vzhledem k tradici, kterou skupina má, nebo Bon Jovi, vzhledem k masové oblibě, která jde už řadu let napříč diváckým spektrem.
2. Každý hudební žánr má u nás svoji špičku ledovce. Kabát je vrcholné číslo zdejší metalové scény devadesátých let. Dělá kvalitní metal a je bytostně český, tedy bytostně melodický.
Pavel Klusák, časopis Týden
1. Mám spíš názor na to, že je u nás o podobnou hudbu tak velký zájem. Říkám si: vida, tihle všichni půjdou k volbám. Přesto jsem dál pro demokracii.
2. Občas jsou mimo mapu, jinak se potloukají v území. Takhle jim to stačí. Vydavatelstvím a médiím pomohli snížit laťku.
Honza Dědek, časopis Reflex
1. Nejsem příznivcem hudby, kterou produkuje skupina Kabát. Tím ji neodsuzuji, ani nehodnotím, jen to není můj šálek čaje.
2. Je to jedna z mála výrazně úspěšných kapel na tuzemské scéně, které se její výsostné postavení daří udržovat řadu let.
Luděk Staněk, časopis Show
1. Skupina hraje formálně velmi zastaralý, ale chytlavě, někdy vyloženě hitově napsaný a v Čechách stále hodně populární typ stadionového rocku doplněný neuvěřitelně imbecilními texty. Po hudební stránce už hodně dlouho (pokud vůbec někdy) nepředvedli nic nového a těžko ještě předvedou.
2. Vedle Lucie jsou jedinou skupinou v Čechách, která si může dovolit velké stadionové turné. Jsou jednou z komerčně nejúspěšnějších rockových skupin současnosti.
Petr Korál, Rock and Pop
1. Na rozdíl od většiny kolegů z redakce časopisu Rock and Pop si Kabátu vážím jako jedné z nejlepší rock´n´rollové kapely u nás. Už dávno to není nějaký primitivní rock pro "hloupé vesnické stádo". Desku MegaHu mimochodem považuji za jedno z nejkvalitnějších tuzemských tvrděrockových alb 90. let.
2. Na české hudební scéně zaujímají pochopitelně velmi významné místo - ať už se to někomu líbí nebo ne. Kabát je ojedinělý fenomén. Komu se u nás podařilo udržet se na absolutním vrcholu bez přestávky více než deset let?
Jaký je váš názor na práci hudebních kritiků a publicistů?
Pepa Vojtek, zpěv, harmonika: Když někdo mlátí do popelnice a přitom řve, tak jim to připadá jako underground. Ale když jim někdo zahraje poctivej rockovej koncert, řeknou, že je to sračka.
Milan Špalek, basa, texty: Myslím si, že ten kritik, kterej bude poslouchat muziku, kterou zná jen on, tak ten bude nejzajímavější. Když by prozradil, že poslouchá AC DC, bude za největšího vola.
Ota Váňa, kytara: Nemusí se jim všechno líbit, ale protože je to velký, tak by se měli přijít podívat a udělat si na to objektivní názor. Jestli to vyfakují bez toho, aniž by to viděli, tak nemusejí dělat tuhle práci.
Radek Hurčík, bicí: Pro mě je důležitý, kolik lidí přijde na koncert, kolik desek se prodá, ale ne to, co kdo napíše. Seru na ně.
Tomáš Krulich, kytara: Nikdy jsem se nepovažoval za umělce, tak ať o mně nepíšou. Hlavně že to poslouchají lidi.
Teplická kapela Kabát vznikla v roce 1984. Zpočátku hráli trash metal, který se postupem času změnil v klasický rock (někdy označovaný za hospodských rock´n´roll). Dnes hrají rockenroll, jenž prolínají prolínají různé styly od country - skladba Colorado po nejtvrdší bigbeat - skladba Sedlák. Desky: Má jí motorovou (1991), Živě! (1992), Děvky ty to znaj (1993), Colorado (1994), Země plná trpaslíků (1995), Čert na koze jel (1997), MegaHu (1999), Go Satane Go (2000), SumaSumárum (2001)