Šťastná kuřátka

KFC má zas nový reklamní trik, Happy Chicken pro děti. Odporné a vzhledem k zacházení ke kuřatům absurdní na první pohled, řeknou si všichni odpůrci globalizovaných gigantů. Jo, jo, stehýnka a prsíčka firmy KFC, stejně jako nádherné Big Macy těch druhých, ty jsou vidět dobře. Mnohem víc než utrhané prsty lidí v Husajnově mučírně Bílý lev.

Kdyby šlo takhle jasně a přehledně zglobalizovat jakékoli Zlo, když tak hezky prvoplánově reagujeme na reklamní kampaně. Dovedete si představit, jak působivě by nám Bílého lva, sídlo tajné policie v Basře, zpropagoval reklamní tým? Už vidím ty slogany: Pracujeme profesionálně (našli tam přece knihu Psychologie výslechu) nebo Trháme údy rychle, rytmicky, rádi. Saddám Husajn si ale reklamní brainstormery neplatil. Škoda.
Pak totiž není nic jednoduššího, než obléknout si pláštěnku s portrétem Che Guevary, jakou měli ti anti-globalizátoři, se kterými jsem loni strávila tři dny při zasedání Evropské unie v Bruselu, a rozmlátit výlohu KFC. To jejich globalizované zlo je tak průhledné, pojmenovatelné a lehce napadnutelné: Blame America First, Nejdřív viňte Ameriku! Jaká radost to musí být, když horká křidýlka i stehýnka zapadají rozbitým sklem těch, kteří vědí, co je pro Evropu dobré. Ale já se bojím. Bojím se, že se nám to v hlavě zacyklí, protože dokážeme poznat zlo jen ve chvíli, když na něj máme jasně propracovanou reklamní strategii. Protože za pecí je tepleji, než kdekoli ve světě, budeme všichni sedět doma u televizorů a nadávat na globalizaci pofidérním Dobrem. CNN je globální, ale co ty ostatní „telky“? Nejlepší je maková. A tak díky zlu, které nikdo nepropaguje, nejsme dost důrazně upozorňováni, že právě teď může - docela dobře - jít o naše bytí a nebytí. Reklamní kampaň, která by porovnávala, jak se zbraněmi hromadného ničení umí zacházet demokratický a nedemokratický svět, totiž není k vidění. Veselé Velikonoce. A nezapomeňte si všimnout, že KFC má nová Happy Chicken. Šťastná kuřátka.