Minimalismus vrací úder

Byla doba na českém internetu, a není to tak dávno (i když vzhledem k vývoji tohoto média šlo téměř o středověk), kdy hledání pomyslného zlata vedlo první entuziasty do končin označených pomyslnou značkou Flash. Multimediální internet si postupně razil cesty na monitory nepřipravených uživatelů...

. Modemáři brečeli a proklínali kreativce, agenti reklamních agentur nastražili uši v tušení, že uslyší šustit větší obnosy peněz. Možná si ještě někdo pamatuje nevraživé reakce návštěvníků Centra.cz, když se zde začaly objevovat objemné flashové bannery. Taková drzost! Při procházce dnešními hlavními českými vyhledávači je nemožné nenarazit na reklamu, která by nebyla vytvořena v tomto programu. A že nás všechny pěkně …
Boom flashových stránek je už dávno za námi, nadšení vyprchalo, dostavila se únava. Ty krásné a objevitelské pocity před pár lety, kdy se maily posílaly scripty na nejrůznější vychytávky a těsně před podpisem zprávy nechyběly linky na extrasuperrevoluční stránky je už asi dávno pryč. Poslední verze Flashe přinesla sice zásadní vylepšení v podpoře digitálního videa, ale co s tím, když dráty po nichž běží multimediální obsah jsou pořád tak žalostně málo průchozí. Před dvěma lety najímala studia živící se webovým designem externí flashaře nebo narychlo biflovala manuály s mrazením v zádech, že za dveřmi je další klient, který chce ten „pohyblivej web“. Dnes je situace téměř opačná: lovecké sítě se roztahují a pátrají po těch, co umí perfektní a čisté html.
Flash se měl postupně dostat i na pididisplaye mobilů a o něco větší, ale pořád miniaturní PDA. Právě probíhající GSM kongres v Cannes potvruje fakt, který dlouho visel ve vzduchu: o multimédia v mobilech není moc zájem. A budoucnost není o nic růžovější. Nemusíme být futurology, stačí se podívat na současnou situaci a připojit se např. notebookem přes mobil na internet. Při načítání flashových stránek nám nejenom tečou nervy, ale především peníze.
Možná se bude opakovat situace, do které se dostala architektura a interiérový design. Po přebujelé postmoderně došlo k vystřízlivění a na vrchol se dostal účelový minimalismus. Jednoduchost vystřídala přebujelé koncepty. Nepočítejme však, že bychom jako zadavatelé nějak moc ušetřili. Pokud se skutečně bude i v případě webdesignu kopírovat tento trend, půjde o pěkně velké peníze. Negropontovo pravidlo, že v digitálním světě méně znamená více, nabude širších souvislostí.