Zelená vlna ... a socka vyráží na MHD

Zelená vlna ... a socka vyráží na MHD

Zelená vlna ... a socka vyráží na MHD

„Jižní spojka je kvůli nehodě u Lanového mostu směrem z Prahy ucpaná až ke sjezdu na ... Od Bulovky až k mostu Barikádníků ...

„Jižní spojka je kvůli nehodě u Lanového mostu směrem z Prahy ucpaná až ke sjezdu na ... Od Bulovky až k mostu Barikádníků směrem do centra jedete krokem ... Na desátém kilometru dálnice D1 směrem na Brno havaroval kamión, kolony začínají u Jižního Města ...“
Výčet takových a podobných malérů ještě zdaleka nemusí končit. Jsou tu další vyhlášené trasy – Žitná, Vrchlického, Patočkova. Nicméně rozhlasová relace má vždy optimisticky znějící, skoro jásavý závěr: „Zelená vlna – víte kudy kam!“ Zní varovně a zároveň alibisticky: My vám to řekli, teď je to na vás.
Když to však slýcháte v malých obměnách každý den, vyznívá to jako vtip, opakovaný vtip, a tedy blbý vtip. „VÍTE kudy kam...“ Houby VÍTE, nemůžete VĚDĚT, když jsou komunikace na tolika místech víceméně pravidelně ucpané. Nemáte totiž na vybranou. Jen jedno je jisté: nejlíp udělám, když NEVYJEDU s autem vůbec a hezky půjdu na MHD, pokud ovšem nemusím služebně mimo Prahu. Avšak používat MHD může pro mnohé našince znamenat společenský pokles do kategorie socky. Není v tom taky trochu zakopán pes?
Ale buďme vážní, je totiž těžké najít řešení: Praha, navíc ležící na kopcích a v údolích, je v tomhle směru zanedbaná. Zatímco se v uplynulém desetiletí v celé zemi postavily desítky kilometrů dálnic, na hlavní město, kde se jich osm potkává, se nedostalo. Neexistuje pražský okruh. Postavilo se zatím jen pár kilometrů tolik potřebné okružní dálnice. A tak se auta valí ulicemi města. K osmi stům tisíc vozidel obyvatel Prahy denně přijíždí dalších asi dvě stě tisíc aut. Situace je proto čím dál horší. A líp rozhodně nebude.
Nyní se uvažuje o dílčím řešení dopravní situace u Národního muzea, o zahloubení Severojižní magistrály v jeho sousedství. Tunelová komunikace, investice za deset miliard korun, by prý měla zklidnit dopravu. Leč kritici namítají: dojde-li tady ke zlepšení dopravy, v ostatních částech Prahy nastane naopak zhoršení. Protože z několika ulic, dosud relativně klidných, se stanou rušné přivaděče k tunelové dálnici.
Mohou situaci zlepšit třeba i drastická opatření, jako kdyby se za průjezd magistrálou platilo zvláštní mýtné nebo by do města střídavě mohla vjíždět auta jeden den jen s lichým a druhý den se sudým koncovým číslem? Těžko říct ... Ale pozor – taky by to něco stálo. A tak zatím budeme nadále poslouchat Zelenou vlnu, ať (ne)víme kudy kam. Však už jsme si zvykli ...



Další články autora najdete v rubrice GÓLY, FAULY A JINÉ SKOTAČENÍ (Reflex online)