Olympijsky posvěcený půllitr?

Olympijsky posvěcený půllitr?

Olympijsky posvěcený půllitr?

Patrně tu reklamu znáte. Orosený půllitr piva zlatavě září z tmavozeleného plochy a vedle něj je bíle napsáno: V duchu Fair Play. Pak je tam logo pivovaru s dodatkem Hrdý sponzor Českého olympijského výboru, dále silueta hořící pochodně s hejnem holubic (trochu podobných té picassovské) s nápisem CZECH TEAM a logem s olympijskými kruhy. A mně vrtá hlavou, co tím chtěl básník říci.


Je samozřejmě známo, že několik firem, tedy generálních partnerů, a mezi nimi i Plzeňský Prazdroj, sponzorsky přispívá desítkami miliónů korun Českému olympijskému výboru. Co však mají s pivem společného dvě téměř posvátná slova „fair play“? Slova, jejichž apel se všeobecně čím dál méně naplňuje. Rozuměl bych sloganu „Piju pivo, a proto mám sílu“ nebo (možná žertovnému) „Nedopuju, pivo piju“, případně (a to mnozí odborníci říkají) „Pivo – kvalitní iontový nápoj“.
Aby bylo jasno, nejsem abstinent; když jsem hrával závodně (amatérsky) fotbal, třetí poločas probíhal tradičně u piva. Nelpím na nějaké přehnané životosprávě, nemám rád mravokárce a tím méně mudrlanty, ale spojovat konzumaci alkoholu s pojmem fair play si můžu vysvětlit jedině takto: V duchu fair play – s prominutím – chlastej! Čili tvůrci reklamy chtěli použitím nanejvýš pozitivních slov posvětit konzumaci svého produktu, alkoholu. To se jim tedy povedlo. A Český olympijský výbor, nejvyšší tuzemský strážce férového sportování, na to kývl, když z toho káply milióny. Možná i proto, že je zřizovatelem Českého klubu fair play (!), což je taky povedené.