Ta zpropadená auta...

Ta zpropadená auta...

Ta zpropadená auta...

V Praze je to mezi lidmi a auty téměř fifty fifty. Na milión dvě stě tisíc obyvatel připadá téměř milión aut. Když si navíc uvědomíme, kolik lidí už anebo ještě nemůže řídit, kolik nechce řídit a kolik na auto nemá...

, jedná se o číslo pořádně vysoké.

Ale kdo tedy tak úporně bojuje proti vozům ve městě, když je mají všichni? Kdo tak zjednodušuje situaci, když bez rozmyslu zjednosměrňuje, zaslepuje, zužuje, omezuje, zpomaluje? Existuje vůbec?
Praha, jak ji známe a užíváme dnes, je čarovným dědictvím, v podstatě darem Karla IV. Tehdejší rovné a neuvěřitelně široké ulice Nového města pražského, které v současnosti tvoří rozhodující páteřní síť pro městskou osobní dopravu, dovolily po staletí trvající obchodní a zejména dopravní expanzi. Až nyní zíráme na to, že se milión vozů musí v centru vecpat do jedné komunikace východ–západ (dvě jednosměrky Žitná a Ječná) a dvou komunikací jih–sever (nábřeží a magistrála). Dopravní informace a záběry z těchto několika velmi špatně průjezdných komunikací pak podpírají tvrzení o přecpaném městě.
Ono to nějak dopadne, říká si možná někdo, když ztrácí čas a nervy při svém ploužení v dopravních zácpách. Vždyť jsou na tom (vždyť jsme na tom) všichni stejně... Postojíme si půlhodinku v Anglické, potom se prolisujeme Resslovou k Jiráskovu mostu, plížíme se z Pankráce na I. P. Pavlova zúženou Legerovou, ještě že je z auta tak hezký výhled na Nusle a Hradčany...
Řešení, která by pomohla a Praze neškodila, magistrát nepředkládá. Takovéhle město a počet vozů v něm, to je přece akutní výzva k modelování nejrůznějších řešení krizového stavu. Je to pokyn pro politiky, a nejen lokální. Je to důvod pro velké mezinárodní urbanistické soutěže. Je to lákadlo pro investory, finančníky a možná i nadnárodní organizace. Zásadní řešení budou totiž zejména v Praze velmi drahá.
Statistiky nám potvrzují, že Praha představuje hlavní exportní artikl tohoto státu, je to nejlépe prodejný subjekt a tím zaručeně zůstane. Čekat, až zkolabuje, není příliš prozíravé.
A vyhnat vozy z města nejde. Tahle představa je snem mimo odpovídající vazby člověka 21. století. Máte taky auto, ne?



Další články z rubriky JINÉ MĚSTO naleznete ZDE