Praskne ve švech?

Praskne ve švech?

Praskne ve švech?

Oficiálně sice Praha na rozdíl od jiných velkoměst střední Evropy příliš neroste (nechci přitom zpochybňovat dostupné statistiky), ale dělá všechno proto, aby zvýšila hybnost svých obyvatel na úroveň měst dvakrát větších.


Centrum města hraje nyní zcela novou (a bohužel převládající) roli – je světovou turistickou atrakcí. Rychle zmizelo 75 % obyvatel, úřady, banky … Obyvatelé, ti chudší, bivakují v náhradních bytech – často i na opravených chatách a chalupách; ti bohatší pak v podivných skrumážích nových domů a domků halabala vznikajících v okolí Prahy. Úřady, pokud mohou, budují na okrajích svá nová sídla, podobně tak banky, i když to je v normálně fungujících městech atypické řešení. Nákupní centra jako třešinky na dortu pak korunují svými megaprostory tento trend a usazují se na okrajích klasické městské zástavby.
Mezitím se zhroutil původní ekonomický model fungování města jako celku a také jeho blízkého i vzdálenějšího okolí – dojíždění za prací se pro desetitisíce lidí stalo nezbytným. A to jak do Prahy, tak obráceným směrem. Takže cíle pohybu uživatelů jsou nové a sobě navzájem vzdálené.
To všechno samozřejmě víme. Kritický však začíná být fakt, že všechny tyto aktuální aktivity propojuje kromě notoricky přeplněných pozemních komunikací díky své kapacitě jedině metro, respektive jeho tři pomalu prodlužované linky. Na nejrůznějších stanicích vznikají nové cíle a atraktivity, developeři se předhánějí v nabídce pěkné polohy, světla, zeleně – a dobrého spojení metrem.
Proč ne; podívejme se však na to, jak jsou určité úseky metra doslova ověšeny závazky, jako vánoční stromeček. Návaly cestujících, kteří nepravidelně jako smršť zaplavují vagóny i v časech nepředvídaných a nepředvídatelných, stále ještě nejsou konečné.
Nové a nové stavby ohlašují svůj zrod, přesuny obyvatel pod Prahou rostou … Ještě nedávno srovnatelná Vídeň, která ovšem i oficiálně roste a bobtná a podobně jako Praha také přesouvá řadu svých aktivit na nová místa, má dopravní kapacity v základních a zásadních dimenzích zcela nesrovnatelné. Využívá nejen nových pěti linek metra, ale také sítě městské dráhy (S-Bahn) i skeletu původně hustého tramvajového provozu (dodnes zůstalo přes třicet tramvajových linek). Navíc se poměrně rychle staví nové linky, včetně prodlužování původních.
V Praze však dopravní krize klepe na dveře i v podzemí. A to není vůbec žádná legrace.