Reklamace zamítnuta | Reflex.cz
reklama
nahoru

Reklamace zamítnuta

MAREK HUDEMA26. června 2009 • 15:26
Reklamace zamítnuta

Vaše boty byly za půl roku spotřebovány! Někteří výrobci vám dokáží vysvětlit, že minimální zákonná záruční doba se nevztahuje na poruchu výrobku způsobenou jeho řádným používáním.

reklama

Vaše boty byly za půl roku spotřebovány! Že se vám tahle věta zdá nesmyslná? Ani se nedivím. Ale jak vám dokáží vysvětlit někteří výrobci, minimální zákonná záruční doba se nevztahuje na poruchu výrobku způsobenou jeho řádným používáním.
Výrobce mu totiž mohl naplánovat úplně jinou životnost, a není o tom povinen zákazníka informovat. Boty, televize nebo cokoliv jiného se vám tak může rozpadnout po několika měsících nebo dnech a na jakoukoliv reklamaci nemáte nárok.

Abych byl přesný, takhle zdůvodnila mé přítelkyni prasknutí podrážek jejích bot firma ara Shoes Czech s.r.o. Podle firmy je prasknutí podrážky u celokožených bot s gore-texem za více než dva tisíce korun po 6–7 měsících jejich průměrně intenzivního nošení naprosto normální. Je to, jak firma píše, prostě „spotřebování“.
Celkem chápu, že ne každý materiál vydrží dva roky a že různé výrobky se mohou opotřebovat dříve, než je zákonná dvouletá záruční lhůta. Jenže očekával bych, že to na výrobku bude někde uvedeno nebo že to v obchodě zákazníkovi řeknou. Ostatně přítelkyně byla při nákupu ujištěna, že jde o boty kvalitní, které vydrží. Když je uvedena lhůta spotřeby po otevření třeba u některých konzervovaných potravin, proč by nemohla být na botách? Nebo třeba na počítači či na televizi? Tedy alespoň v případě, že je kratší než ony dva roky.
Pokud tam není uvedeno nic, může výrobce snadno oklamat zákazníky. Proč neudělat třeba boty, které se „spotřebují“ po týdnu? Koberec, který se prošlape po měsíci? Televizi, kde po půl roce odejde obrazovka? Technologie na to určitě existují. Zákon o dvouleté záruční lhůtě, na nějž zákazníci mylně spoléhají a proto nevyžadují žádné další záruky a potvrzení, se tak stává nástrojem boje proti zákazníkům. Obrana proti takovéto nepoctivé hře je těžká. Třeba Česká obchodní inspekce doporučila jako jediné řešení obrátit se na soud. Vzhledem k tomu, že vím, jak dlouho trvá podobný soudní proces a kolik je s tím spojeno námahy, je bohužel lepší těch několik tisíc korun oželet.
Firma se tak může radovat. Jejich obchody v českých městech (například v Praze ve Vodičkově ulici) prosperují a zřejmě ve všech vám dokážou precizně zdůvodnit, proč se vám boty vlastně mohou rozpadnout kdykoliv a oni jako dovozce a prodejce za nic nemohou.
Ledaže byste se jich napřed zkusili zeptat, kde ty boty mají vytištěno „spotřebuje do“, stejně jako je to na džemech. Pravděpodobně na vás sice zavolají zřízence z psychiatrické léčebny, ale zase i případné zaplacení výjezdu sanitky vás vyjde levněji, než nákup u podobných obchodníků.



Další články autora najdete v rubrice ŠÍLENÁ RACIONALITA (Reflex.cz)

MAREK HUDEMA


reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama