Kreml a Gazprom kupují západní PR

Kreml a Gazprom kupují západní PR

Kreml a Gazprom kupují západní PR

Jedním z dosud málo známých rysů současné plynové krize je využívání západních PR a lobbistických agentur Ruskem. To dosáhlo dosud nevídaných rozměrů.


„Měl bych pro vás takovou informaci,“ našel jsem vzkaz v záznamové schránce mobilu na konci minulého roku, několik dní před tím, než se o možné letošní plynové krizi objevily v novinách první zprávy. Do zahraničí, kde jsem tehdy byl, se mi pokoušel dovolat známý z jedné firmy specializující se na lobbování v Evropské unii. „Rusové zastaví dodávky plynu na Ukrajinu, protože jim Ukrajinci neplatí. A ti pak zřejmě budou plyn krást. Rusové chtějí dát vědět, že jsou v tom tentokrát nevinně.“
Nevěřil jsem svým uším. Už i tenhle člověk, který není znám zrovna proruskými sympatiemi, pracuje pro Kreml. Bylo to tak. Firma navázaná na jejich podnik dostala zakázku od Gazpromu. A nebyla evidentně sama. Gazprom sice oficiálně přiznal jen využívání služeb celosvětového holdingu Omnicon, ale ten asi ke spolupráci přizval ještě další firmy. Evropští úředníci a politici měli dopředu dostat hodnověrnou ruskou verzi ukrajinsko-ruského sporu. A to se, alespoň částečně, povedlo. Podle evropského diplomatického zdroje citovaného agenturou Reuters jsou teď argumenty Gazpromu pokládány za hodnověrnější. Mimo jiné i proto, že ukrajinská strana nereaguje včas na čísla a údaje zveřejněné Gazpromem a má ve svých argumentech často zmatek.
To je velký rozdíl oproti roku 2006. Tehdy vypukla mezi Ukrajinou a Ruskem podobná „plynová válka“ jako dnes. Jenže argumentům Rusů tehdy nikdo nevěřil. Celý rusko-ukrajinský spor o dodávky plynu byl jednoznačně chápán jako ruský nátlak na Ukrajinu, která se chce vymanit z ruské sféry vlivu.
Následovaly zásahy proti opozičníkům a homosexuálům v Rusku a rozvířila se i debata kolem věznění bývalého ropného magnáta Chodorkovského. Kreml se proto rozhodl, že svému režimu vylepší fasádu. A to nejlépe západními prostředky. Najal si proto PR agenturu Ketchum (později se stala součástí už zmiňovaného Omniconu), proslavenou hlavně prací pro americkou armádu. Komunikace Kremlu se Západem – tedy pokud jde o formu – se zlepšila, ale přesto byly výsledky rozpačité. Utužování autokratického ruského režimu nevylepší v očích svobodného světa ani ta nejlepší PR agentura.
Jen o chvíli později si najal tři velké západní PR a lobbistické agentury také polostátní monopolní dodavatel ruského plynu do Evropy Gazprom. Šlo o dvě společnosti z holdingu Omnicon, GPlus Europe a Gavin Anderson & Company, a o agenturu Penn, Schoen & Berland. GPlus Europe je proslavena styky svých lidí v Evropské komisi i v Evropském parlamentu a poradenská firma PSB je zase známa i v Česku přípravou kampaně „ODS mínus“ pro sociální demokraty a prací na jejich vítězství v loňských krajských volbách. Tyhle společnosti pak začaly dlouho dopředu získávat podporu veřejnosti i bruselských úředníků pro akci proti Ukrajině.
„Z let 2005–2006 jsme si vzali určité ponaučení, protože jsme tehdy byli nespravedlivě obviňováni z toho, co se stalo,“ prohlásil k tomu šéf Gazpromu Alexandr Medveděv. Jestli tomu ale Evropa mrznoucí díky výpadkům dodávek ruského plynu uvěří, je otázkou.