Marketing lží

Marketing lží

Marketing lží

Daniel Köppl a Petr Topinka, mediální a marketingoví čarodějové. V neděli přišli trousit rozumy do Vedlejších efektů na ČT24 zabývajících se krajskými a senátními volbami. Ještě že máme někoho takového. Jejich srdce by zaplesalo, i kdyby nám Jiří Paroubek začal ve volbách prodávat pytel sraček.


Zhruba takový byl jejich odborný vzkaz. ČSSD vyhrála volby několikanásobným podvodem: referendem o vládě, referendem o poplatcích a referendem o radaru, případně negací všeho. Nevadí, že tím nyní v krajích zaskočila sama sebe, protože takové vítězství nečekala, takže například vůbec neví, kde na poplatky v krajském rozpočtu vzít. Podle Köppla s Topinkou prostě zvolila správný marketing, přesvědčila zákazníka - a vyhrála. Nakonec v čem se politika liší od běžné reklamy?
Cynicky vzato v ničem: obě pracují s milosrdnou iluzí, podvodem a klamem. Jenže je tu zásadní rozdíl: když si pro rodinu koupíte malé auto v domnění, že se do něj všichni pohodlně vejdete jako šestice basketbalistů z reklamy, nesete důsledky sami: bez manželky, dětí a domu zůstanete jen se svým autem. Podvod v politice má vážnější důsledky: v rámci demokracie postihne i ty, kteří na něj neskočili. Představte si, že by správný marketing zvolili třeba komunisté. Jako mnohokrát předtím by po své výhře jakýkoli politický marketing ihned zrušili, včetně lidí jako je Köppl s Topinkou. Ti by šli své rozumy prodávat do konzumu.
I proto vyspělé demokracie stojí na tom, že zatímco v běžné reklamě můžete klidně lhát jako Paroubek, protože lidé pak hodně utrácejí a živí státní rozpočet, v politice existují určité mantinely. Můžete třeba nosit oranžovou šálu, váš oranžový truck by ale měl mít všechna povolení k jízdě. Ostatně jak se v závěru pořadu správně zeptala jedna divačka: bude za klamavou reklamu ČSSD následovat trest? Od Köppla s Topinkou jsem neslyšel jediné slovo.