nahoru

Chudinka Evropa. Ale ona to přežije.

Andrej Halada3. června 2005 • 10:06

Ubohá Evropská unie dostala ránu od Francie. Najednou se všichni lekli: nehrozí najednou tomu křehkému společenství rozpad? Je Evropská unie vůbec životaschopná, anebo je to uměle stvořený a uměle živený organismus? Je myšlenka sjednocené Evropy nesmyslná, lze vůbec sjednotit tak rozdílné regiony jako jsou například Polsko, Velká Británie a Itálie?


Evropská unie je určitě hodně byrokratická a v lecčems funguje na podivných principech. Ale myšlenka spojené Evropy je v zásadě úžasná. Vezměte si do ruky atlas a podívejte se na mapu světa. Uvidíte obrovitý euroasijský kontinent, ohromný americký a stejně gigantický africký. Uvidíte nekonečnou rozlohu Ruska, Spojené státy rozložené od oceánu k oceánu, uvědomíte si velikost Číny, Brazílie, Kanady… A koukněte se na Evropu. Je to jen cíp jednolitého kontinentu, který je na politické mapě poset malými barevnými skvrnami odlišujícími jednotlivé státy. Pomineme-li Rusko, je Evropa malinká a z globálního hlediska je zbytečné, aby tu existovaly nějaké hranice, aby se tu v každé pidizemičce (včetně České republiky) platilo jinými penězi. Jistě, nechť si jednotlivé země ponechají své vlády, jednotlivé státy USA mají také své guvernéry a svá specifika. Ale budoucnost Evropy je skutečně jen v tom, že bude vystupovat jako jeden kontinent, jako jedna spojená síla. Bez hranic, s jednou měnou a také jednou ústavou. Luxus rozdrobenosti si nemůže dovolit.
Francouzské odmítnutí euroústavy je sice nepříjemné, ale z hlediska budoucnosti to podle mého soudu není nic katastrofického. Jistěže to může přinést problémy Evropské unii jakožto instituci, ale i kdyby třeba celá EU zanikla, nezanikne idea spojené Evropy. Vytvoří se nová organizace, která bude třeba mnohem funkčnější než poněkud olbřímí a byrokratická EU.
Je zřejmé, že EU teď bude muset trochu zvolnit své expanzionistické tempo. EU je jako loď, která zve na svou palubu stále nové a nové pasažéry, ale zároveň všichni vědí, že loď by potřebovala na chvíli zastavit, vjet do suchého doku, projít generální opravou a prohlídkou, a teprve potom znovu vyplout. A také: je potřeba určit jasný směr plavby, potřeba zvolit si svého kapitána a říct si, kde je čí místo. Za současné situace totiž hrozí, že se ta lehce poškozená loď s mírně rozhádanou posádkou povážlivě nakloní a nabere nebezpečné množství vody.

Andrej Halada


Kurzy měn
25,640
21,810
28,720
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře