Zelený Baull 6 / Proč jsou drivery tak drahé?

Stále si kladu otázku, jak je možné, že kvalitní driver, tedy hůl č. 1 (dřevo), stojí tak okolo dvanácti, třinácti tisíc, mnohdy i víc. Připadá mi to neuvěřitelně moc za jednu hůl. A stále nemůžu přijít na jinou odpověď, než že firmy vyrábějící golfové hole chytře pracují s lidskou psychikou. Nikdo mi nenamluví, že jediná hůl skládající se ze tří kusů (hlava, shaft, grip) může stát 15 000 korun – když sada dřev čítající devět holí stojí také 15 000. Ano, kdyby byl driver obložen stříbrem, kdyby to byl originál, ne kusovka, jakých chrlí čínské fabriky stovky kusů denně, pak možná… Z výrobního hlediska bych odhadoval, že driver vyjde tak na tisícovku. Kde se tedy bere těch dalších 14 000?

Stále si kladu otázku, jak je možné, že kvalitní driver, tedy hůl č. 1 (dřevo), stojí tak okolo dvanácti, třinácti tisíc, mnohdy i víc. Připadá mi to neuvěřitelně moc za jednu hůl. A stále nemůžu přijít na jinou odpověď, než že firmy vyrábějící golfové hole chytře pracují s lidskou psychikou.
Nikdo mi nenamluví, že jediná hůl skládající se ze tří kusů (hlava, shaft, grip) může stát 15 000 korun – když sada dřev čítající devět holí stojí také 15 000. Ano, kdyby byl driver obložen stříbrem, kdyby to byl originál, ne kusovka, jakých chrlí čínské fabriky stovky kusů denně, pak možná… Z výrobního hlediska bych odhadoval, že driver vyjde tak na tisícovku. Kde se tedy bere těch dalších 14 000?
Někdo tvrdí: firma do ceny promítá náklady na vývoj… Ale kdeže: náklady na vývoj nového automobilu bývají stokrát vyšší než u golfových holí, a přesto automobilky nefňukají, kolik musí vložit do vývoje. Samozřejmě: je tu značka, jméno firmy. Nike nebo Callaway zní rozhodně lépe než třeba Supershooter či Maximum Distance. Tomu už rozumím, sází se tu na snobismus kupujících, kteří si připlatí za firmu. Ale pořád to není ta hlavní část ceny.
Nakonec tedy myslím, že obchodníci dobře vědí, že pro muže-golfistu je nejdůležitější ani ne to, jak ve výsledku hrají, ale to, aby byli tzv. nejdelší. Má to co dělat s mužskou ješitností, s naparováním se, psychoanalytik by v tom možná viděl i cosi sexuálního... Protože firmy vědí, že muži jsou pro svou touhu „být co nejdelší“ ochotni mnohé obětovat, tedy si řeknou: když je někdo takový trouba a dá za driver 15 000, tak proč bychom takové ceny nenasadili? (Mimochodem – ženy nemají touhu být nejdelší, zato mají touhu být nejkrásnější; proto stojí kosmetické výrobky také nekřesťanské sumy, ačkoli jejich výrobní cena je sotva desetinová).
Ve skutečnosti ale není potřeba být nejdelší. 300 metrů se dá dělit na 250 a 50, ale také na 180 a 120, nebo dokonce na 150 a 150. A každý golfista ví, že nejpodstatnější je být co nejpřesnější. Rozhoduje vždy krátká hra, a ta je jen o přesnosti, nikoli o délce.