Učitel jen s maturitou? Klidně!

Učitel jen s maturitou? Klidně!

Učitel jen s maturitou? Klidně!

Zatím je to jen návrh, ale diskusi určitě vzbudí bouřlivou. Novela zákona o pedagogických pracovnících by měla umožnit, aby na základních školách učili lidé jen s maturitou. Žádná novinka, učí tam už dnes. Ale musí začít studovat vysokou školu. Zatímco podle nové úpravy by po pěti letech maturantovi bylo uznáno „vzdělání praxí“. Není to nesmysl, učitel-středoškolák?


Být učitelem na základní škole, to je docela specifická profese. Potřebujete vlastně minimum věcných znalostí, opravdu byste měli dětem sdělovat především základní informace z oboru, ale maximum pedagogických dovedností. Protože v tomhle věku vyhrává ten učitel, který umí žáky motivovat. A to je rok od roku těžší.
Z tohoto úhlu pohledu by se zdál nápad pouze středoškolsky vzdělaných učitelů jako nesmyslný. Kde jinde by se ty pedagogické a psychologické věci měl člověk naučit než na pedagogické fakultě některé univerzity? Jenže v tom je právě ta potíž. Vysoké školy vybaví příští učitele slušným objemem odborných znalostí, ať už z přírodních, nebo humanitních věd, ale pedagogických informací, a ještě k tomu prakticky použitelných tu dostanete minimum. Někteří ředitelé si dokonce stěžují, že právě na vysoké škole i nadějní učitelé zatuhnou v představě, že musí do dětí narvat co nejvíce informací ze svého oboru, a je pak problém přivést je v praxi k normálnějšímu přístupu k vyučování. Takže by učitel s maturitou přece jen nebyl tak špatný nápad?
Zkusme se ještě podívat, jak je to teď. Učitelů jen s maturitou učí na našich školách spousta. Ať už jako lektoři jazyků, kterých je pořád nedostatek, ale častěji jde o středoškolsky vzdělané učitelky mateřských škol, které „postoupily“ na základku. Praxe ukazuje, že nejsou o nic horší než jejich kolegyně s vysokoškolským vzděláním. A i když později při zaměstnání vystudují pedagogickou fakultu, k ničemu jim to není. Jde většinou o několik zcela jalově strávených let, kdy kamsi dojíždíte na nesmyslné přednášky a konzultace a nejvíce času strávíte tím, že se vám nedaří získat zápočet z hudebky a tělocviku. Navíc opravdu užitečné pedagogické vzdělání dnes získáte spíš v rámci dalšího vzdělávání učitelů, což se děje obvykle formou krátkodobých kurzů. Jejich kvalita a efektivita je několikanásobně větší. Pedagogické vzdělání učitel určitě potřebuje, s tím, co se dozvěděl na střední škole, rozhodně nevystačí, ale pedagogická fakulta asi nutná není.
Takže jediné, co ve mně vzbuzuje pochybnost, je, že člověk, který třeba nebude chtít celý život učit, asi těžko vystačí jen s maturitou. Životní realita ho dříve nebo později k dalšímu studiu dostrká. Ale jinak učitel-středoškolák? Klidně! Tu změnu ani nezaznamenáme.