Liška, stávka a co dál

Liška, stávka a co dál

Liška, stávka a co dál

Jsem pro stávku. Ani ne tak kvůli tomu, aby učitelé dostali víc peněz, ale prostě proto, že se na ní v každé škole museli učitelé domluvit, vyřídit spoustu úředních formalit, informovat rodiče, a hlavně se rozhodnout, jestli jsou pro, nebo proti. Je to vlastně takový projektový den pro učitele, kdy získávají přesně ty dovednosti, které jsou jejich slabou stránkou. A jestli to stojí jenom den vyučování? To je levné.


Nemyslím to jako ironii a nepokouším se být vtipný. Celá současná reforma, rámcové a vzdělávací školní programy, samostatnost učitelů, to všechno stojí právě na schopnosti týmové práce, komunikace s dětmi i rodiči, a hlavně na schopnosti domluvit se. Jenže právě to je nejslabší místo současného učitelstva. Dřívější pokusy o stávku byly chabé často proto, že si ve spoustě škol nikdo neuměl najít na internetu informace (nepřeháním, mám před sebou zcela konkrétní případy), že se učitelé nebyli schopni domluvit, jestli vůbec stávkovat chtějí. Byli zvyklí vykonávat příkazy, ne hledat vlastní cestu. Jestliže dnes stávkuje přes polovinu škol, je to vlastně dobrá zpráva. Přinejmenším tohle zvládli.
Jinak stávka samotná samozřejmě nezmění nic a samotné zvýšení tarifních platů také nic nevyřeší. Naopak je třeba víc peněz pro ty, kteří pracují víc, ne plošné zvýšení platů, kdy všichni budou dostávat stejně. To stav škol jen konzervuje.
A pokud má někdo pocit, že na své neumětelství mají už dnes učitelé peněz až až, oponoval bych. Za prvé je to opravdu mimořádně vysilující práce, na niž se musíte hodně připravovat, chcete-li ji dělat dobře. Žádných dvaadvacet pětadvacet hodin týdně, jak si mnozí myslí. Pak je současných patnáct dvacet tisíc čistého pro vysokoškoláka málo. A především, pokud zůstanou platy dlouhodobě na dnešní úrovni, opravdu ve školách zbudou především ti, kterým to stačí, protože už dávno svůj výkon výši platu přizpůsobili. A na to doplatíme všichni.
Takže nový ministr Liška má jako politik pravdu, když tvrdí, že stávka je zbytečná. Ale kdyby znal situaci ve školství lépe, možná by ho potěšila. Vždycky se líp vyjednává se schopnými lidmi, kteří alespoň trochu vědí, co chtějí.



Související články:

Anketa: PODPORUJETE STÁVKU ZAMĚSTNANCŮ ŠKOLSTVÍ? (19. 11. 2007)