Za kolik se dá prodat železná opona?

Ekologické organizace se od novinářů a obchodníků s informacemi učí docela zdatně. Už také vědí, že čím větší nesmysl, tím větší ohlas. Když oznámilo Hnutí duha ve spolupráci s německými a rakouskými partnerskými organizacemi nový projekt zeleného pásu na místě železné opony, považoval jsem to za trapný nesmysl. Čtrnáct set kilometrů dlouhý a padesát až dvě stě metrů široký „biokoridor“ napříč Evropou opravdu může dobře vypadat jen v novinových článcích, jinak je to především trik zeleného marketinku, úderné heslo a okrajovost, na níž nemá smysl utrácet čas a peníze

. Jenže během týdne se zelený pás objevil ve všech novinách a v lidovkách se dokonce upřímně rozčiloval jihočeský krajský hejtman, že kdosi opět chce budovat bariéru omezující svobodný život a podnikání. Čirá virtualita!
Netroufám si posuzovat situaci v Německu, ale tu česko - moravskou znám docela dobře. Podél našich hranic buď už dnes jsou velká chráněná území, nebo vysídlené oblasti, kde prakticky nikdo nežije. Tady vykupovat biokoridor buď není třeba, nebo to nic neřeší. A na jižní Moravě jde naopak o z obou stran hranice intenzivně využívanou krajinu, kde je místo drátů už dávno pole. Tady by asi bylo vhodné vrátit kus území zpátky přírodě, ale opravdu nemá smysl dělat to právě v místech, kudy vedly dráty, jen proto, že to v médiích hezky vypadá a na takový zvučný mezinárodní projekt se lépe shánějí peníze.
Ostatně, to by mě zajímalo. Jestli jde jen o mediální výstřel do vzduchu, nebo Hnutí duha vážně tuhle pitomost zařadí mezi své kampaně a bude žádat veřejnost a nadace o její podporu. Opravdu chce vykupovat pozemky a sázet stromky místo ostnatého drátu a tvářit se při tom spasitelsky? Jako mediální vtip je zelený pás docela zábavný, ale na vážno je to projekt, který hrozí jen ztrátou prestiže.