Jak nekupovat byt

Jak nekupovat byt

Jak nekupovat byt

Chcete si pořídit nový byt? Tak si dejte pozor na inzeráty, které nabízejí pěkný byt nebo byt s výbornou dopravní obslužností. Právě tahle slova totiž často signalizují, že nemovitost nestojí za nic nebo že pod okny vede několikaproudá silnice.


Tyhle výrazy používají realitní agenti, když už prostě nevědí, jak byt či dům popsat. Podobně varující je i reklama na bydlení v zeleni.
I lesopark plný psích výkalů, igelitových pytlíků a použitých prezervativů se pak může jevit jako přírodní ráj. Naproti tomu dobrá poloha s uvedenou čtvrtí či přímo adresou, slunný byt, okna na západ či heslo byt po rekonstrukci označují konkrétní vlastnosti a znamenají pro kupujícího skutečný přínos.
Ne až tak pro dosavadního majitele bytu. Ten se obrátil na realitní kancelář jako na odborníky, kteří mají přehled o cenách a prodají jeho byt co nejdráž. Často se ale setká s tím, že ho realitní agent tlačí k rychlému jednání a podstatné slevě. Makléř totiž chce co nejrychleji prodat co nejvíce bytů a na ceně mu příliš nezáleží. Jak to? Na první pohled jsou realitní agenti motivováni cenu vyšroubovat co nejvýš. Berou jen mizerný základní plat a zbytek výdělku činí jejich provize, procento z prodané nemovitosti.
Jenže makléři nezáleží na tom, jestli prodá váš byt za 2,5, nebo 2,4 miliónu korun. Jeho provize je, dejme tomu, dvě procenta, takže jestli má odměnu 50, nebo 48 tisíc, mu je jedno. Ztrátu dvou tisíc mu snadno vynahradí to, že má čas na prodej dalšího bytu. Vás ale bude ztráta sta tisíc setsakramentsky mrzet.
Že nejde jen o teoretickou konstrukci, dokládá výzkum provedený ve Spojených státech. Tam se zjistilo, že realitní makléři prodávají své vlastní domy mnohem dráž než domy svých klientů. Ale nezoufejte, tohle se postupně mění. Přišel totiž Internet. Tam si může prodávající či kupující porovnat ceny i bez experta, realitního makléře. Podle amerického ekonoma Stevena Levitta se od doby prvních internetových realitních stránek smrskl rozdíl mezi cenou domů prodávaných přímo makléři a cenou těch, které prodávají pro své klienty, na třetinu.



PROČ A JAK MARKA HUDEMY: JAK NEKUPOVAT BYT - aktuálně v Reflexu č. 12/2008

Studie Stevena Levitta a Chada Syversona o významu informací na realitním trhu je zde.
Zajímavý komentář k Levittovi s dalšími daty je například na serveru Marketwatch.