Sabotérstvím k vyšším ziskům | Reflex.cz
reklama
nahoru

Sabotérstvím k vyšším ziskům

MAREK HUDEMA2. února 2008 • 20:53
Sabotérstvím k vyšším ziskům

Domácí počítač se nějak zadrhává, chtělo by to výměnu pár součástek a nový software. Takže nákup a příležitost uvědomit si, že svět elektroniky je světem zajímavého paradoxu: Jako v jednom z mála odvětví v něm totiž firmy samy nákladně ničí některé funkce svých výrobků, aby je pak mohly prodat svým zákazníkům levněji. Nevěříte?

reklama


Stačí návštěva obchodu s počítači, aby člověk zjistil, že u většiny běžných věcí existují minimálně dvě verze. Dražší a levnější. Dražší, rychlejší, s více funkcemi, většinou označená „profi “ nebo „extra“. A levnější, pomalejší, bez mnoha udělátek s názvem „home“. Takhle jsou konstruovány nejen známé Windows, ale i procesory či vypalovačky. Nejprve se přitom v továrně vyrobí dokonalejší verze a pak se hledá cesta, jak některé funkce „pokazit“, upozorňuje ekonom Tim Harford. Například IBM kdysi draze zpomalovala své laserové tiskárny. Podobně to bylo i se slavným procesorem 486, prodávaným ve dvou různě rychlých a různě drahých verzích, a podobné je to dodnes i u grafických programů. Výrobci měřicích přístrojů dokonce „vyrábějí“ levnější verze svých zařízení tak, že přeštípnou drát s přívodem proudu k částem zlepšujícím kvalitu měření.
Firmy se takovým zdánlivě nelogickým postupem snaží maximalizovat svůj zisk. Rozdělí totiž tímto trikem zákazníky na bohatší a chudší. Ti movitější si koupí „profi “ věc s pocitem, že mají něco navíc, zatímco ostatní se spokojí s „ořezanou“ verzí.
Problém ale může nastat v případě, když zákazníci dokáží „zapnout“ firmou vypnuté funkce. Třeba donutit procesor násilím k vyšší frekvenci nebo jako u vypalovačky DVR-111D firmy Pioneer změnit software a předělat ji tak na její dražší a dokonalejší kolegyni.



Článek Tima Harforda k cenové diskriminaci a "sabotážím" výrobků je zde. Zajímavá je také studie z California Institute of Technology, která se zabývá možnou regulací cenové diskriminace a předvídá její další rozšíření díky využití moderních technologií.


PROČ A JAK MARKA HUDEMY: SABOTÉRSTVÍM K VYŠŠÍM ZISKŮM - aktuálně v Reflexu č. 5/2008

MAREK HUDEMA


reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama