Osobnost XX - věda

Osobnost XX - věda Zdroj: Reflex.cz

Věda

Moderní věda by měla znát odpověď na všechno, říká si laik. Přesto hned patnáct z osmdesáti oslovených českých vědců odpovědělo, že nejsou schopni vygenerovat pouhé jedno jméno a jeden objev...

Moderní věda by měla znát odpověď na všechno, říká si laik.
Přesto hned patnáct z osmdesáti oslovených českých vědců na otázky po nejvýznamnější osobnosti české polistopadové vědy a po nejzásadnějším vynálezu posledních dvaceti let s omluvou odpovědělo, že nejsou schopni vygenerovat pouhé jedno jméno a jeden objev.
Jedenatřicet teoretiků, badatelů i praktiků na otázky Reflexu odpovědělo, ovšem s větším či menším zdráháním: nesmíme se prý zlobit, ale budou hledat hlavně ve svém oboru; budou jmenovat hned několik převratných objevů; musíme pamatovat na to, že v další dekádě se mohou některé z dnes opomíjených objevů či publikací po dalším zkoumání ukázat jako zcela zásadní.
„Posoudit hloubku a význam poznatků a zákonitostí, které objevil každý z vědců ve svých navzájem se velmi lišících oborech, a dokonce rozlišit mezi nimi a vybrat osobu nejvýznamnější“ nechtěl nejen význačný chemik prof. Karel Ulbrich, ale ani téměř padesátka dalších; přesto se jedenatřicítka respondentů ankety celkem dvaceti hlasy shodla na osobnosti virologa prof. ANTONÍNA HOLÉHO. Jeho objevy antivirotik po celém světě léčí AIDS i žloutenku typu B a klinicky se testují nové Holého a Votrubovy přípravky, léčící rakovinu lymfatických uzlin nebo chronickou leukémii.
„Hitparádu“ osobností a objevů prosím berme s rezervou – jak napsal americký spisovatel (a biochemik) Isaac Asimov, „nejvíc vzrušující výrok, který lze slyšet ve vědě a který zvěstuje nové objevy, není Heuréka! (Našel jsem!), ale To je legrační…“.

Který český vynález či objev v uplynulých dvaceti letech nejvíce ovlivnil vývoj světové vědy a přispěl k pokroku lidstva? Z nominace podle vědců i Reflexu vzešlo šest favoritů. Jaký názor máte vy? Čtěte a hlasujte v anketě JE TO VĚDA!

Vědci, jejichž jména se v anketě objevila nejčastěji:

prof. RNDr. ANTONÍN HOLÝ,
DrSc., dr. hc. mult.
Chemik je ceněn zejména „pro práce v oblasti chemie nukleových kyselin a jejich využití v přípravě řady antivirových preparátů“

prof. MUDr. JIŘÍ BARTEK,
DrSc., dr. hc. mult.
V Kodani a v Praze působící biolog „významně přispěl k poznání regulace buněčného cyklu u normálních a nádorových buněk“

prof. RNDr. OLDŘICH JIRSÁK, CSc.
Roku 2004 se svým týmem jako první na světě sestavil stroj na průmyslovou výrobu nanovláken

prof. Ing. RUDOLF ZAHRADNÍK,
DrSc., dr. hc. mult.
„Patří k zakladatelům české kvantové chemie a zasloužil se o transformaci české vědy po r. ’89“

prof. RNDr. JIŘÍ BIČÁK,
DrSc., dr. h. c.
„Přispěl mnoha významnými pracemi k poznání exotických objektů ve vesmíru“

MUDr. JAN BUREŠ, DrSc.
Fyziolog „je v zahraničí i doma vysoce uznávaným vědcem v oblasti neurobiologie a neurověd“

prof. JOSEF MICHL,
dr. h. c. mult.
Vědec dlouhodobě působící na Coloradské univerzitě v Boulderu byl opakovaně nominován na Nobelovu cenu za chemii

prof. RNDr. BLANKA ŘÍHOVÁ, DrSc.
Mikrobioložka a imunoložka spolupracovala na vývoji polymerních léčiv s cytostatickými účinky s prof. Karlem Ulbrichem