Oliver Dlouhý (*1988) je zakladatel a ředitel vyhledávače kombinujícího různé letecké spoje Kiwi.com (původní název byl Skypicker). Studoval čtyři vysoké školy, žádnou nedokončil. Americký časopis Forbes ho letos zařadil do prestižního výběru 30 pod 30 v Evropě.

Oliver Dlouhý (*1988) je zakladatel a ředitel vyhledávače kombinujícího různé letecké spoje Kiwi.com (původní název byl Skypicker). Studoval čtyři vysoké školy, žádnou nedokončil. Americký časopis Forbes ho letos zařadil do prestižního výběru 30 pod 30 v Evropě. Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Nejúspěšnější český startuper Oliver Dlouhý z Kiwi.com: Občas jsem chtěl být až moc invenční

Český start-up Kiwi.com se pyšní titulem nejrychleji rostoucí technologické firmy ve střední Evropě. Před šesti lety ho založil Oliver Dlouhý (30), bratr slavných herců Vladimíra a Michala. Dlouhý přišel na způsob, jak vypočítávat nejlevnější kombinaci letů různých aerolinek do jakékoliv destinace na světě. Začal v roce 2012 s 20 tisíci eury, loni mělo Kiwi.com tržby skoro 18 miliard korun. Jak se podle něj změní způsob cestování v příštích desetiletích?

Před třemi lety jste mi vyprávěl, jak jste si na začátku vašeho letenkového podnikání vůbec nevyplácel mzdu a pak jen drobné na rohlíky. V době, kdy jsme spolu mluvili, už šly vaše tržby do miliard a vy jste říkal, jak jste jako kluk z malého města těmi částkami, které vám procházejí rukama, stále fascinován. Dnes působíte jinak, sebevědoměji. Už se dá věřit, že jste nejúspěšnější český startuper. Co by Oliver z roku 2018 řekl Oliverovi z roku 2015?

Nechci se hodnotit. Během té doby jsem měl řadu přednášek a rozhovorů, možná už v tom umím víc chodit. Ale pořád někdy říkám věci, jež bych zpětně raději neventiloval. Udělal jsem taky dost rozhodnutí, která bych teď udělal jinak. Občas jsme se hnali za nějakou mou bláznivou vizí za cenu spousty peněz a pak se ukázalo, že to třeba nefunguje.

Například?

Třeba celý vzhled webu. Dnes už je to výrazně lepší, ale dřív jsem se dlouho snažil vymyslet, jak to udělat jinak než ostatní. Měli jsme spoustu neobvyklých věcí a lidi se v tom ztráceli. Kdybych převzal něco už zavedeného a nic nevymýšlel, stálo by to stokrát míň peněz a pro zákazníky by to bylo uživatelsky komfortnější. Občas jsem zkrátka chtěl být až moc invenční.

Po letech jste se vrátil do rodného Jindřichova Hradce a do Brna, kde je sídlo Kiwi.com, každý den dojíždíte hodinu a půl a stejnou dobu zpět. To vypadá poněkud neprakticky. Proč jste se přestěhoval?

Problém byl, že v Brně mám strašně moc kamarádů a to město už mě fakt ničilo. Když mě někdo pozve do baru, neumím obvykle říct ne. A teď, když slíbím ženě, že budu v půl osmé doma na večeři, tak to holt v půl šesté nebo v šest v Brně utnu a jedu. Pak pracuji v autě. Bál jsem se, že to nebude fungovat, protože jsem byl zvyklý pracovat 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, spal jsem v kancelářích. Teď se mi podařilo oddělit pracovní a soukromý život. Ne úplně, pořád odpovídám na maily i při večeři, i když to moje žena nerada vidí. Ve firmě ale fyzicky nejsem přes noc a funguje to.

Dokážete popsat „konečnou“ vizi vašeho byznysu?

Myslíte třeba za třicet let?

Nevím, kam až dohlédnete. Jestli za třicet let, tak ano.

Důležitá je pro mě vertikalizace. Je to můj sen. Chtěl bych operovat službu samotnou. Nebýt jenom přeprodejce, byť se silnou přidanou hodnotou, ale umět nabídnout opravdu tu službu samotnou. My teď máme první firemní heslo, s nímž jsem plně spokojen — Connecting the Unconnected, tedy spojovat nespojené. Chceme vzájemně propojit všechny aerolinky, ale nejen je. Ideální by bylo propojit celý svět cestování tak, aby bylo cestování pro uživatele plynulé od letu přes cestu vlakem, ubytování až po zážitky. A chci, aby na to měl uživatel jednu aplikaci s jasnými kontextovými nabídkami. Když člověk doletí do Paříže, aby mu nabídla výlet na Eiffelovku, a podobně. To je ale několik let vývoje. I proto chceme některé související věci provozovat v budoucnu sami.

Chystá se Kiwi.com na vlastní aerolinky? Co se dá vyčíst z obrovského množství dat, která Dlouhého firmou denně procházejí? A jaké novinky Oliver Dlouhý chystá? Dočtete se v rozhovoru v novém čísle Reflexu.

Reflex 24/2018Reflex 24/2018|Archív