Jiným slovem pro matematiku je přemýšlení.

Jiným slovem pro matematiku je přemýšlení. Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Nenáviděná matematika je užitečný nástroj k trénování mozku, říká učitel Aleš Ryšavý

Nemine den, aby se o matematice nemluvilo: testy na střední školy, probíhající maturity, zkoušky na vysoké školy. proč tento předmět vyvolává takové vášně, odpovídá učitel matematiky Aleš Ryšavý (53).

Podle průzkumů mezinárodního Programu pro studentské ohodnocení (PISA) nejvíce v Evropě nenávidí matematiku Češi. Cítíte to podobně?

Spektrum názorů je široké a ten výzkum beru s rezervou. Víte, můj kamarád říká, že jiným slovem pro matematiku je přemýšlení. Představte si, že by došlo k přejmenování matiky na přemýšlení. Myslíte, že by se pak celebrity chlubily v bulváru, že je sice bavily cizí jazyky, ale z přemýšlení propadaly? Matematika je také způsob, jak se naučit určitým postupům a schopnostem pro orientaci v praktickém životě. Navíc je služkou mnoha přírodovědných oborů, jako například fyziky nebo chemie. Když znáte matematiku, máte v nich z poloviny vyhráno.

A praktický život?

Studenti se mě často ptají: A k čemu nám budou exponenciální rovnice nebo stereometrie? Těžko se mi vysvětluje, že je to nástroj k trénování mozku podobně jako ve fitness, když zvedáte činku, abyste měli svaly.

Proč má dnes slovo dril sprostý význam?

Já slovíčko dril vnímám pozitivně, protože to znamená paměťové cvičení. Trendem doby je naučit se všechno rychle a bez námahy, pokud možno ve spánku nebo nějakou kouzelnou metodou. Paměťové myšlení je důležité pro získávání návyků, upevňování poznatků a znalostí. Ve škole používáme software Drill a skill. Podstatou je, že když probírám nějakou látku, tak můžeme žákům vytvořit soubory podobných příkladů, které počítají na počítači, dokud nezískají jedničku. Tím získávají rutinu a pomáhá jim to, což potvrzují a kvitují i rodiče.

Myslíte si, že matematika se v Česku špatně učí?

Něco takového bych si rozhodně netroufl tvrdit. Velmi mě však děsí způsoby, jakými by to někteří reformátoři chtěli změnit. To, že špatnému učiteli dáte novou metodu, bude z něj dobrý učitel? Tomu nevěřím.

Rozhovor s učitelem matematiky Alešem Ryšavým najdete v tištěném Reflexu č. 20, který vyšel ve čtvrtek 19.dubna.

Reflex 20/2016Reflex 20/2016|Archív